Physical Education in Childhood Education from the perspective of Historical-critical Pedagogy

first approaches, based on the contributions of “School and Democracy”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17564

Keywords:

Historical-critical pedagogy, Physical education, Child education, School and Democracy

Abstract

The article aims to present contributions to establish the educational praxis of Physical Education in Early Childhood Education, based on the foundations of Historical-Critical Pedagogy, the Philosophy of Praxis and Historical and Dialectical Materialism. Taking as a reference the vast and rich experience of the two authors in working in the area of ​​Early Childhood Education, this article seeks answers to the following guiding question: is it possible to build a Physical Education proposal for Early Childhood Education from the foundations of Historical-critical Pedagogy? Using the dialectical method, bibliographical research and the Marxist interpretation of history, the study presents this possibility as valid. Based on the contributions of a seminal work such as School and Democracy, the proposal for educational praxis builds its foundations in a different way from other pedagogical formulations of school Physical Education which, despite defining themselves as critical, build their field of knowledge and object of study from outside historical-critical theoretical and methodological formulations. Outlining, in this way, a critical theory for Early Childhood Physical Education, formulated from the point of view of the interests of the working class.

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Author Biographies

Jorge Fernando Hermida, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Uruguaio naturalizado brasileiro. Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba e membro do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFPB) e do Mestrado Profissional Gestão em Organizações Aprendentes (MPGOA/UFPB). Possui Mestrado em Educação Motora (1995) e Doutorado em Educação pela UNICAMP (2002). Pós-doutorado no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidade de Salamanca, Espanha (2009-2010). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas “Educação, Políticas Públicas e Mundo do Trabalho” – Membro do HISTEDBR Nacional (EPPMT/HISTEDBR), cadastrado no CNPq. Foi Pesquisador Visitante no Departamento de Sociologia e Comunicação da Universidad de Salamanca, Espanha, nos anos 1999, 2000 e 2001. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Infantil, Organização do Trabalho Pedagógico em Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental, Gestão Escolar Democrática, e História da Educação.

Matheus Bernardo Silva, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Doutor em Educação (2018), no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Estágio de Pós-Doutorado em Educação (2019) no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Mestre em Educação (2014) no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduação em Licenciatura em Educação Física (2011) pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Atualmente é Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Curso de Licenciatura em Educação Física da UNESC. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação Humana e Prática Pedagógica (GEFHP/CNPq). Atuou como: Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (2019-2023) da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL); Coordenador Institucional do Programa Residência Pedagógica (2021-2022) da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL); Professor Substituto (2015-2017) na Universidade Federal do Paraná (UFPR), vinculado ao Departamento Teoria e Prática de Ensino, no município de Curitiba (PR); Professor de Educação Física (2014) na Rede Estadual de Educação de Santa Catarina no município de Tubarão (SC); Professor nos Cursos de Licenciatura e de Bacharelado em Educação Física (2018-2019) na Escola Superior de Criciúma (ESUCRI). Desenvolve pesquisa na área de Educação e de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Trabalho Educativo e Sociedade, Prática Pedagógica e Formação de Professores, Educação Escolar e Concepções Pedagógicas, Prática Pedagógica em Educação Física Escolar, Formação de Professores de Educação Física.

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Published

2024-05-29

How to Cite

HERMIDA, Jorge Fernando; SILVA, Matheus Bernardo. Physical Education in Childhood Education from the perspective of Historical-critical Pedagogy: first approaches, based on the contributions of “School and Democracy”. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17564, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17564. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17564. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

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