A quality jump in Brazilian pedagogy

40 years of School and democracy

Authors

  • Frederico Jorge Ferreira Costa Universidade Estadual do Ceará
  • Karla Raphaella Costa Pereira Universidade Federal rural do Semi-árido

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17566

Keywords:

Historical-critical pedagogy, School and Democracy, Historical materialism, Marxism

Abstract

This article discusses the importance of Dermeval Saviani's work School and Democracy for the historical context it was produced. Arguing its relevance for the construction of a Marxist pedagogy in Brazil. More than a bibliographical review, this text synthesizes the contributions of several Marxist authors to debate specific issues in education, overcoming other perspectives that deny historical-critical pedagogy as an alternative to neoliberal educational theories. Situates historical-critical pedagogy in the context of the history of Marxist revolutionary thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ENGELS, Friedrich. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. São Paulo: Boitempo, 2024.

LÖWY, Michael. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Muchhausen: marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. 2 ed. São Paulo: Busca Vida, 1987.

MANDEL, Ernest. Introdução ao marxismo. 2 ed. Lisboa: Edições Antídoto, 1978.

MANDEL, Ernest. Marxismo: uma introdução. Usina Editorial, 2023.

MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.

MUSTO, Marcello. Karl Marx: biografia intelectual e política (1857-1883). São Paulo: Expressão Popular, 2023.

SAAD FILHO, Alfredo. A era das crises: neoliberalismo, o colapso da democracia e a pandemia. São Paulo: Editora Contracorrente, 2023.

SAES, Décio. República do capital: capitalismo e processo político no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2023.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas: Autores Associados, 2008a.

SNYDERS, Georges. Escola, classe e luta de classes. São Paulo: Centauro, 2005.

SNYDERS, Georges. Para onde vão as pedagogias não-diretivas? São Paulo: Centauro, 2001.

Published

2024-05-29

How to Cite

COSTA, Frederico Jorge Ferreira; PEREIRA, Karla Raphaella Costa. A quality jump in Brazilian pedagogy: 40 years of School and democracy. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17566, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17566. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17566. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.