The Lemann Foundation's Acting in the Processes of Privatizing Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17882

Keywords:

Lemann Foundation, Privatization, Neoliberalism

Abstract

Based on the reflections of Ball and Youdell, this article aims to present some aspects of the Lemann Foundation's activities in Brazil as part of the privatization processes (endogenous and exogenous) in educational policies. His speech, aligned with neoliberal ideas, is anchored in the ideals of competition and meritocracy that are also related to neofunctionalism, in a context of construction of a will to truth. For analysis, the texts available on the Foundation's online page regarding educational policies were considered, in the years 2021 and 2022 considered public expressions of this discourse. As main results, we observed that the logic of the private sector appears as a supposed model of efficiency in management. At the same time, it instills in public education the liberal ethos that has as its reference an individualist ontology that is the substrate of the capitalist economy, as alternatives to supposed gaps in the State.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Perry. Balanço do neoliberalismo. In: SADER, Emir e GENTILI, Pablo. (org.). Pós-neoliberalismo: As políticas sociais e o Estado Democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADRIÃO, Theresa. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamentos de produções nacionais e internacionais. Currículo Sem fronteiras, v. 18 , n. 1, p. 8-28, jan./abr. 2018.

ALVES, Danilo. Da economia política à educação: análise do projeto da Fundação Lemann. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2019.

ANDRADE, Daniel; CÔRTES, Mariana; ALMEIDA, Silvio. Neoliberalismo autoritário no Brasil. Caderno CRH, v. 34, 2021.

ANDRADE, Daniel. O que é neoliberalismo? A renovação do debate nas ciências sociais. Revista Sociedade e Estado, v. 34, n. 1, Jan./Abr. 2019.

BALL, Stephen J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BALL, S. J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo Sem Fronteiras, v. 1, n 2, p. 99-116, jul/dez 2001.

BALL, S. J. What is policy? 21 years later: reflections on the possibilities of policy research, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 2015.

BALL, Stephen; YOUDELL, Deborah. La privatización encubierta en la educaciónpública. Instituto de Educación, Universidad de Londres. Bruselas, 2008.

CAILLÉ, Alain.ANTROPOLOGIA DO DOM: o terceiro paradigma. Petrópolis: Vozes, 2002. 312 p.

CARNOY, Martin. Estado e Teoria política. (equipe de trad. PUCCAMP) 2ª ed. Campinas: Papirus, 1988. pp. 19-62.

CROSO, Camila e MAGALHÃES, Giovanna. Privatização da educação na América Latina e no caribe: tendências e Riscos para os sistemas públicos de ensino. Educ. Soc., Campinas, v. 37, n 37, n°. 134, p.17-33, jan-mar. 2016.

DAVIS, Kingsley; MOORE, Wilbert E. Alguns princípios de estratificação. In. VELHO, O. G.; PALMEIRA, MGS; BERTELLI, A. R (Orgs). Estrutura de classes e estratificação social. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

DIJK, Teun. Discurso e produção de conhecimento (JÚNIOR, Orison. trad.). In:BRAIT, Beth e SOUSA-E-SILVA, Maria. (org.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Petrópolis: Vozes, 2013.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: Aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Ed Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Subjetividade e Verdade: curso no Collège de France (1980-1981). São Paulo: Martins Fontes, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FUNDAÇÃO LEMANN. Quem somos., 2021. Disponível em: Fundação Lemann - A Fundação (fundacaolemann.org.br). Acesso em: 22 de fevereiro de 2022.

GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: Manual do usuário. In: SILVA, T.T.da; GENTILI, P. (org.). Escola S. A.: Quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. CNTE: Brasília DF, 1996.

GENTILI, Pablo. (2009). O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação & Sociedade, 30(109), 1059-1079. https://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302009000400007. Acesso em

GRAMSCI, Antônio. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Editora Civilização brasileira s.a. Rua Muniz Barreto, 91-93 — Botafogo Rio de Janeiro — RJ, 1982.

LEFEBVRE, Henri. A cidade do capital. Rio de Janeiro, DP&A, 1999.

MARX, Karl. Glosas críticas marginais ao artigo: o rei da Prússia e a reforma social de um prussiano. Práxis, Itumbiara, n.5, out./dez, 69-91, 1995.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação da profissão docente no contexto da nova gestão pública na América Latina. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 27, n. 53, p. 43-59, 2018.

OLIVEIRA, Cristina. O Programa Formar/Curso Gestão para Aprendizagem da Fundação Lemann como processo de institucionalização do gerencialismo nas escolas de educação básica alagoana: implicações para a democratização da educação. Tese (Doutorado em Educação)- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2021.

PARSONS, Talcott. A estrutura da ação social. São Paulo: Vozes, v. 1, 2010.

SAUL, Renato P. As raízes renegadas da teoria do capital humano. Sociologias, p. 230-273, 2004.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. A Colonialidade do Saber: etnocentrismo e ciências sociais–Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso, p. 107-126, 2005.

RODRIGUES, Cibele Maria Lima. O Plano de Ações Articuladas (PAR) em municípios do nordeste: pretextos, proposições e o contexto da prática pedagógica e currículo. Espaço do Currículo, v.6, n.2, p.292-306, Maio a Agosto de 2013.

RODRIGUES, Cibele M. L., ALMEIDA, Karla. W. C. DE, & SIMÕES, Patrícia M. U. . Disputes around assessments in early childhood education in Brazil. Education Policy Analysis Archives, 30, (134), 2022. https://doi.org/10.14507/epaa.30.6456

ROSA, Sanny S. DA .. Entrevista com Stephen J. Ball - Privatizações da educação e novas subjetividades: contornos e desdobramentos das políticas (pós) neoliberais. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, p. 457–466, abr. 2013.

VERGER, Antoni. MOSHETTI, Mauro e FONTDEVILA, Clara. La privatización educativa en América Latina: una Cartografía de políticas, tendencias y trayectorias. Universitát Autònoma Barcelona, Educación International, 2017.

Published

2024-08-30

How to Cite

BARBOSA, Ingrid Klebyane Farias de Luna; LEÃO, Gleyce Kelly dos Santos; RODRIGUES, Cibele Maria Lima. The Lemann Foundation’s Acting in the Processes of Privatizing Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17882, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17882. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17882. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: As políticas educacionais na América Latina e as disputas pelo direito à educação

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.