Literacy practice in remote teaching

between perception and teaching performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17967

Keywords:

Literacy teacher training, Reading and writing practices, Remote teaching

Abstract

Remote teaching required teachers to have other knowledge in relation to the elaboration of pedagogical activities, to ensure literacy. It seeks to investigate the perception of literacy teachers in relation to the proposals for pedagogical activities of reading and writing, during remote teaching, from the application of the Activity Plan for Home (PAC). Descriptive research is assumed, with a qualitative approach, through the application of a questionnaire and the realization of a collective interview with literacy teachers. It was evidenced in literacy practices, in remote teaching, the sensitivity of literacy teachers, revealing their professional identity, the concern with the content to be taught, the care in transmitting knowledge and knowledge, based on the reality of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras

Doutora em Educação pela FE, da Unicamp.

Profa. do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Lavras.

Coordenadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita.

Leandra Aparecida Sousa Souza, Prefeitura Municipal de Lavras

Mestre em Educação , Universidade Federal de Lavras. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita (NELLE-UFLA).

References

ALMEIDA, L. C.; DALBEN, A. (Re) organizar o trabalho pedagógico em tempos de COVID-19: No limiar do (im)possível. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41. p. 01-20, 2020.

ASSIS, M. B.; GOULART, I. C. V. No lapidar das palavras: a entrevista como

processo de interação e dialogicidade. In: MARTINS, Ronei Ximenes (org.). Metodologia de pesquisa científica: reflexões e experiências investigativas na Educação. Lavras: UFLA, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRITO, R. Tecnologias Digitais. In: ARAÚJO, Mônica Daisy Vieira; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; MORAIS, Ludymilla Moreira (orgs.). Termos e ações didáticas sobre cultura escrita digital [recurso eletrônico]: nepced na escola. Belo Horizonte: UFMG /FaE / Ceale / NEPCED, 2022. 202 p.

BOHN, V. C. R. Ferramenta digital. In: ARAÚJO, Mônica Daisy Vieira; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; MORAIS, Ludymilla Moreira (orgs.). Termos e ações didáticas sobre cultura escrita digital [recurso eletrônico]: nepced na escola. Belo Horizonte: UFMG /FaE / Ceale / NEPCED, 2022. 98p.

CASAGRANDE, T. de C. "De repente viramos youtubers": uso de recursos digitais em atividades de leitura e contação de histórias na educação infantil. 2021. 120 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALVÃO, A. M. O. Cultura Escrita. In: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Org.). Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores, 71-72. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG. p. 82-83.

GOULART, C. M. A. Uma abordagem Bakhtiniana da noção de letramento: contribuições para a pesquisa e para a prática pedagógica. In: FREITAS, M. T.; JOBIM e SOUZA, S.; KRAMER, S. Ciências humanas e pesquisa: Leitura de Mikhail Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p.95-110.

GOULART, I. C. V. Linguagem, dialogicidade e docência: o processo de formação em atos. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 16, n. 49, p. 705-726, jul./set. 2016. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/4969

Acesso em: 20 jul. 2024.

GOULART, I. C. V.; CASAGRANDE, T. C. A multimodalidade da narrativa digital: um estudo do aplicativo de contação de histórias Fisher Price. Revista Cadernos da Educação Básica, Rio de Janeiro, vol. 6, n.3, p.1-15, 2021. Disponível em: https://portalespiral.cp2.g12.br/index.php/cadernos/article/view/3148 Acesso em: 13 jan. 2023.

LAVRAS. Secretaria Municipal de Educação de Lavras. Circular n. 30.24 de fevereiro. Lavras: SEM, 2021.

LAVRAS. Secretaria Municipal de Educação de Lavras. Circular n. 048.19 de abril de fevereiro. Lavras: SME, 2021.

LAVRAS. Secretaria Municipal de Educação de Lavras. Circular n. 050.19 de abril de fevereiro. Lavras: SEM, 2021.

MACEDO, M. do S. A. N. Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19 [recurso eletrônico]: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo: Parábola, 2022.

MACEDO, M. do S. A. N; ALMEIDA, A. C. de. O Whatsapp e a organização do trabalho pedagógico no contexto da COVID 19: o que dizem as alfabetizadoras em Minas Gerais. In: MACEDO, M. do S. A. N. (org). Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: resultados de uma pesquisa em rede. São Paulo: Parábola, 2022, p. 33-47.

MACHADO E SILVA, P. V. de. Alfabetização e letramento em tempos de pandemia: relatos de experiência durante o ensino remoto. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, n. 6, v.1, p. 01-20, 2022.

Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/64568

Acesso em: 20 jul. 2024.

MENEZES, J. A. et al. A contação de histórias no Instagram como tecnologia leve em tempos pesados de pandemia. Psicologia & Sociedade, Recife, n. 32, 2020.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A.(org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote - Instituto Inovação Educacional, 1999. p. 15-53.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p.1-18, out./ dez. 2017.

RIBEIRO, A. E. F. Letramento digital e ensino remoto: reflexões sobre práticas. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 2, p. 446-460, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10757. Acesso em: 03 jan. 2023.

SILVA, J; GOULART, I. do C.; CABRAL, G. R. Ensino remoto na educação superior: impactos na formação inicial docente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 2, p. 407-423, abr./ jun. 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6198/619868291003/html/ Acesso em: 20 jul. 2024.

SILVA, M. R. Entre ler e contar histórias: percepções de professoras sobre as práticas pedagógicas literárias no ensino remoto. 2023. 123 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2023.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramentos na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v.23, n.81. p. 143-160, 2002.

SOARES, M. As muitas facetas da alfabetização. Revista Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 52, p. 19-24, 1985.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

TAVARES, Josiele Vita da Silva. Leitura literária em ambientes digitais: percepções docentes em relação ao uso de dispositivos digitais no ensino remoto. 2021. 121 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.

TÁVORA, F. O. F. A expressão da criatividade no trabalho pedagógico do professor alfabetizador. 2010. 112 p. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

Published

2024-11-10

How to Cite

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; SOUZA, Leandra Aparecida Sousa. Literacy practice in remote teaching: between perception and teaching performance. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17967, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17967. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17967. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.