Ways of learning and teaching during the pandemic period
between challenges and learning
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18010Keywords:
Pandemic, Eucation, Rurality, Challenges, LearningAbstract
The aim is to discuss the teaching strategies developed by teachers and made available to students in schools in rural communities, in the context of learning to teach in times of pandemic in rural communities, in the municipality of Alagoinhas, B.A. The data collected is part of the 2020/2021 period with teachers who taught classes in rural communities, remotely. Data collection was carried out through interviews with a focus group made up of seven public education professionals from the municipality. As a theoretical basis for construction, we used: Isabel Solé (1998), Fernando Calderón and Manuel Castells (2021), Pereira (2008/2021), Santos (2010) and Freire (2002), among others. When analyzing the data, it is observed that the teachers collaborating in the research always demonstrated their effort and willpower in learning to teach with the new challenges imposed by the pandemic, involved with the entire situation and concern for the children and the learning process.
Downloads
References
ARROYO, Miguel. Escola, cidadania e participação no campo. Em Aberto. Brasília, INEP, v. 1, n. 9, p. 1-6, set. 1982.
BRASIL, [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 jun. 2021.
BRASIL, Senado Federal. Projeto de Lei n° 3477, de 2020. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleggetter/documento?dm=8916306&ts=1614199955281&disposition=inline. Acesso em: 06 de setembro de 2023.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB nº 9/2000. Reexame do Parecer CNE/CP nº 5/2020, que tratou da reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2000. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3231. Acesso em: 16 de junho 2021.
BAUER, Martin W. GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
CALDERÓN, Fernando; CASTELLS, Manuel. A nova América Latina. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
CARVALHO, Marlene. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. 12. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
CEPAL. Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe 2017. Santiago: Cepal, 2018. Disponível em: <https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43365/S1800083_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso: 14 de setembro de 2022.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra S/A, 2002.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009
LEITE, Sergio Celani. Educação rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2002.
PEREIRA, Áurea da Silva. Educação rural em tempos de pandemia: a falta que escola me faz. In: KLEIMAN, Angela Bustos; SANTOS-MARQUES, Ivoneide; LEURQUIN (Org.). O Humanismo ético de Paulo Freire: impactos na configuação de estudos sobre linguagem e ensino. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.
PEREIRA, Áurea da Silva. Percursos da oralidade e letramento na comunidade rural de Saquinho, município de Inhambupe, BA. 2008. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporaneidade, Faculdade de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2008.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paulo. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6 ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).