Digital information and communication technologies at school

silence and evidence in post-pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18014

Keywords:

School, Digital Technology, Teaching practice

Abstract

This article aims to understand which pedagogical strategies are being adopted by literacy teachers in facing difficulties related to access and use of Digital Information and Communication Technologies (DIT) in the post-pandemic context in Alagoas. Methodologically, it is a quantitative-qualitative research (Sampieri; Collado; Lucio, 2013), developed by the AlfaRede collective, which articulated data from a survey with the material collected in the discursive focus group event (Gatti, 2005). Content analysis was used, according to the assumptions of Bardin (2011). The corpus of analysis, delimited in this text, consists of representative statements from a focus group carried out in Alagoas. The results indicate that, despite the silencing of education networks, the challenges faced regarding the school's lack of access to an internet network, the precarious availability of technological resources, in the post-pandemic context, literacy teachers demonstrated, in a certain way, related knowledge to the usability of digital resources and expressed attempts to propose activities using technologies. The investigation also highlights attempts to produce materials, which implies the mobilization of knowledge related to digital literacy from literacy teachers.

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Author Biographies

Érica Raiane de Santana Galvão, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN/UFAL). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (PPGE/UFAL).

Adriana Cavalcanti dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (PPGE/UFAL). Professora adjunta na Universidade Federal de Alagoas. E-mail: adricavalcanty@hotmail.com.

Jânio Nunes dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade
Federal de Alagoas (PPGE/UFAL). É professor adjunto na UFAL, atuando nas disciplinas pedagógicas da Faculdade de Letras. Atua como professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Acre (PPGE/UFAC).

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Published

2024-11-10

How to Cite

GALVÃO, Érica Raiane de Santana; SANTOS, Adriana Cavalcanti dos; SANTOS, Jânio Nunes dos. Digital information and communication technologies at school: silence and evidence in post-pandemic. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18014, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18014. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18014. Acesso em: 13 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

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