Postgraduate studies and the search for dialogue with young people High School

possibilities and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18573

Keywords:

High School, Young people, Surveys, Postgraduate

Abstract

The article addresses the growing interest of postgraduate researchers in dialogue with young high school students. The focus of the approach is (i) the diversity of themes covered by research based on interaction with young people enrolled in public high school and (ii) the multiplicity of interests and contexts that influence the schooling of this student segment. In the Introduction of the article, we highlight factors that over the last few decades have influenced the growth of research on young people and high school. Subsequently, we describe the selection methodology adopted and present the set of selected texts. In the third session, we analyzed the content of the respective texts, highlighting the research intentions, the methodological procedures applied and the recurring themes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANPEd. Ensino Médio: o que as pesquisas têm a dizer? Subsídios para a consulta pública. Relatório Final. Rio de Janeiro, junho 2023. Disponível em: https://legado.anped.org.br/sites/default/files/images/relatorio_final_-_seminarios_anped_ensino_medio_-_o_que_as_pesquisas_tem_a_dizer_-_aprovado_28-06.pdf. Acesso em: 17 out. 2024.

BRASIL. Lei n. 11.129, de 30 de junho de 2005. Institui o Programa Nacional de Inclusão de Jovens PROJOVEM. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1 jul. 2005a.

BRASIL. Decreto n. 5.557, de 5 de outubro de 2005. Regulamenta o Programa Nacional de Inclusão de Jovens PROJOVEM. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 out. 2005b.

BRASIL. Emenda constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Acrescenta § 3º ao art. 76 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208, [...]. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 nov. 2009.

BRASIL. Lei nº 12.513, de 26 de outubro de 2011. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 de out. 2011, seção 1.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Seção 1, Ed. Extra.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 de fev. 2017.

BRITO, Murillo Marschner Alves de. A dependência na origem: desigualdades no sistema educacional brasileiro e a estruturação social das oportunidades. 2014. Tese de Doutorado em Sociologia. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-02102014-182644/publico/2014_MurilloMarschnerAlvesDeBrito_VCorr.pdf. Acesso em: 05 out. 2024.

CORREA, Licinia Maria; CUNHA, Maria Amália de A. A política educativa e seus efeitos nos tempos e espaços escolares: a reinvenção do Ensino Médio interpretada pelos jovens. Educação em Revista, Belo Horizonte, n.34, p. 01-30, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Prr96YVRv3HyMfWnr7DwdxJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 out. 2024.

DAYRELL, Juarez. A Escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007 Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 out. 2024.

DAYRELL, Juarez. Juventude e Escolarização: os sentidos do Ensino Médio. TV Escola. Salto para o futuro. Secretaria da Educação a Distância, Ministério da Educação, Brasília, DF, ano XIX, boletim 18, 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012176.pdf. Acesso em: 15 out. 2024.

DUBET, François. Sociologia da Experiência. Trad. Fernando Tomaz. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.

FRANCO, Maria Laura P. Barbosa; NOVAES, Gláucia Torres Franco Os jovens do Ensino Médio e suas representações sociais. Cadernos de Pesquisa, nº 112, março/ 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/B3KttKbFS6cCFjGpPKjzt7d/ Acesso em: 17 out. 2024.

GIL, Carmem Zeli Vargas; STEFFNER, Fernando. Dois Monólogos Não Fazem um Diálogo: jovens e ensino médio. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 175-192, jan./mar. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/Fc4McyTcCyY5zxMGDShvY6d/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 out. 2024.

KRAWCZYK, Nora; SILVA, Cássio José. O. Desigualdades educacionais no ensino médio brasileiro: uma análise de perfil socioeconômico de jovens que realizaram o exame nacional do ensino médio. Sensos-e, [s. l.] v. 4, n. 1, p. 12-23, 2017. Disponível em: https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/2253. Acesso em: 12 out. 2024.

LEÃO, Geraldo Magela Pereira. Experiências da desigualdade: os sentidos da escolarização elaborados por jovens pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.1, p. 31-48, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/BTtCp6THPYXGqHqMDsjLxJh/?format=pdf&lang=en. Acesso em: 12 out. 2024.

LEÃO, Geraldo; DAYRELL, Juarez Tarcísio; REIS, Juliana Batista dos. Juventude, Projetos de Vida e Ensino Médio. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 117, p. 1067-1084, out./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Jr9sGWbKhNRCFwFBMzLg34v/ Acesso em: 12 out. 2024

LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. Campinas: Papirus, 1989.

MELO, Letícia Cavalieri Beiser de; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro. Sentido do ensino médio para estudantes de escolas públicas estaduais. Psicologia Escolar e Educacional, v.23, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/7Hp9kkdFqqd599fKFJCQWPq/. Acesso em: 05 out. 2024.

NASCIMENTO, Ivany Pinto. Educação e Projeto de vida de adolescentes do ensino médio. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 31, p. 83–100, 2013. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/4328. Acesso em: 05 out. 2024.

OLIVEIRA, Ramon de; SILVA, Amanda Félix da. Projetos de Vida no Ensino Médio: o que os jovens nos disseram? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n.3, p. 1263-1286, jul./set. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1809-38762021000301263&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 05 out. 2024.

PAIS, José Machado. Máscaras, jovens e “escolas do diabo”. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 7-21, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/8XtsHBPKSqsqCVKfkQHBb6j/abstract/?lang=pt Acesso em: 05 out. 2024.

PEREIRA, Angélica Silvana; REIS, Rosemeire. Olhares cruzados sobre ser jovem

e estudante do ensino médio: contextos, experiências e reflexões. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 35, p. 157-172, set./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/4315 Acesso em: 05 out. 2024.

REIS, Rosemeire. Experiência escolar de jovens/alunos do ensino médio: os sentidos atribuídos à escola e aos estudos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 03, p. 637-652, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/NfHmcJsWShXHqqtYTWq8H7R/. Acesso em: 05 out. 2024.

SCHOEN-FERREIRA, Teresa Helena; AZNAR-FARIASA; Maria; SILVARES, Edwiges Ferreira de Mattos. Desenvolvimento da Identidade em Adolescentes Estudantes do Ensino Médio. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22 (3), 326-333, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/79tPzJPS8XyZj3wkGCnyncK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 out. 2024

SILVA, Monica Ribeiro da. Ampliação da obrigatoriedade escolar no Brasil: o que aconteceu com o Ensino Médio? Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n.107, p. 274-291, abr./jun. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/mqfqFrxbKWWpcjhwrGNqsgn/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 05 out. 2024.

SPOSITO, Marilia Pontes; GALVÃO, Izabel. A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: o conhecimento, a indisciplina, a violência. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 22, n. 02, p. 345-380, jul./dez. 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9649 Acesso em: 05 out. 2024.

ZIMMERMANN, Tânia Regina; SOCORRO, Anselmo Silva. Trajetórias escolares no Ensino Médio Integrado: uma análise da atribuição de sentidos de jovens estudantes por meio da história oral temática. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, 25, p. 01-16, 2020. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/4581. Acesso em: 05 out. 2024.

Published

2024-12-12

How to Cite

RUCKERT, Fabiano Quadros. Postgraduate studies and the search for dialogue with young people High School: possibilities and challenges. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18573, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18573. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18573. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.