Creative schools and integral creativity
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18578Keywords:
Creative School, Integral creativity, Multidimensional, Multireferential, TransdisciplinaryAbstract
This article aims to present parts of the results of completed master’s research (Tavares, 2022) focusing on reflection on creative schools that understand creativity from an integral approach from the perspective of multidimensionality, multireferentiality and transdisciplinarity. To this end, methodologically in this article, we focus on presenting a reflection on the literature review with an expansion of the discussion based on Bellón (2016, 2021), Batalloso and Moraes (2015), Torre (2006, 2023), Torre and Pujol (2023), Suanno (2013) and Morin (2004), 2013, 2015). It is concluded that creative schools in the aforementioned perspective seek to overcome the implications of the neoliberal context through teaching aime at complex thinking about content, relationships, problems, everyday and occasional situations, generating an awareness focused on the good of humanity.
Downloads
References
BATALLOSO, Juan Miguel. A escola criativa e transdisciplinar do futuro. In: MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Colaboração de Juan Miguel Batalloso. Campinas: Papirus, 2015, p. 119-144.
BATALLOSO, Juan Miguel; MORAES, Maria Cândida. Por uma escola transdisciplinar: em busca de indicadores. In: MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Colaboração de Juan Miguel Batalloso. Campinas: Papirus, 2015, p. 89-117.
BELLÓN, Francisco Menchén. La escuela galáctica: prototipo de escuela creativa transformadora. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 27, n. 1, p. 63-80, jan.-jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/rp.v27i1.42288
BELLÓN, Francisco Menchén. La sociedad creativa debe superar la distopía. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 32, n. 1, p. 139-153, jan.-jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.5216/rp.v32i1.67395
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2021.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A metáfora das gaiolas epistemológicas e uma proposta educacional. Revista Perspectivas da educação matemática, Campo Grande, v. 9, n. 20, p. 222-234, dez. 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/2872>. Acesso: 24 jul. 2021.
MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Colaboração de Juan Miguel Batalloso Navas. Campinas/SP: Papirus, 2015.
MORIN, Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Tradução de Juremir Machado da Silva. 2 ed. Porto Alegre: Sulina, 1999.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 9 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
MORIN, Edgar. A via para o futuro da humanidade. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Marisa Perassi Bosco. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliane Lisboa. 5 ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: TRIOM, 2018.
RIBEIRO, Olzeni Costa; MORAES, Maria Cândida. Criatividade em uma perspectiva transdisciplinar: rompendo crenças, mitos e concepções. Brasília: Liber Livro, 2014.
SANTOS, Akiko. Didática sob a ótica do pensamento complexo. 2 ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
SUANNO, João Henrique. Escola criativa e práticas pedagógicas transdisciplinares e ecoformadoras. 2013. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2013.
SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Didática e trabalho docente sob a ótica do pensamento complexo e da transdisciplinaridade. 2015. 493f. Tese (Doutorado) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2015.
SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; TORRE, Saturnino de la; SUANNO, João Henrique. Rede Internacional de Escolas Criativas. In: PINHO, Maria José; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; SUANNO, João Henrique. Formação de professores e interdisciplinaridade: diálogo investigativo em construção. Goiânia: América, 2014. p. 15-33.
TAVARES, Rejane Gomes. Criatividade, escolas criativas e aspectos didático-pedagógicos complexos e transdisciplinares. 2022. 927f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.
TORRE, Saturnino de la. Teoría interactiva y psicosocial de la creatividad: una aproximación basada en el pensamiento complejo. In: TORRE, Saturnino de la; VIOLANT, Verónica (Orgs.). Comprender y evaluar la creatividad: un recurso para mejorar la calidad de la enseñanza. Málaga: Ediciones Aljibe, 2006, v. 1, p. 123–154.
TORRE, Saturnino de la. Conceito de Criatividade. In: TORRE, Saturnino de la. Criatividade aplicada: recursos para uma formação criativa. Tradução: Carmen Carballal. São Paulo: Madras, 2008. p. 271-276.
TORRE, Saturnino de la. Acta de constitución de la Red Internacional de Escuelas Creativas – RIEC. IV Fórum Internacional sobre Inovação e Criatividade: adversidade e escolas criativas, realizado na Universidade de Barcelona nos dias 27 e 28 de junho de 2012a.
TORRE, Saturnino de la (Coord.). Instituciones Educativas Creativas: instrumento para valorar el desarrollo creativo de las Instituiciones Creativas – VADECRIE. Servilla: Círculo Rojo, 2012b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).