Business logic comes to school
performance of third sector institutes in full-time high school in Acre
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14987Keywords:
Public-private, Business class, Law nº 13.415/2017Abstract
The text analyzes the performance of the Institutes of Co-responsibility for Education (ICE), Natura (IN) and Sonho Grande (ISG) through the public-private partnership signed with the Government of the state of Acre to implement the Full-Time High School Program.
Downloads
References
ACRE. Diário Oficial do Estado do Acre (DOE) nº 12.118 de Quarta-Feira, 16 de agosto de 2017. Rio Branco, AC, ago. 2017.
BALL, Stephen J. Educação Global S.A: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. – Ponta Grossa: UEPG, 2014.
FERRETI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro da. Reforma do ensino médio no contexto da medida provisória nº 746/2016: estado, currículo e disputas por hegemonia. Revista Educação e Sociedade, v. 38 n .139, p. 385-404,2017.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
ICE - Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Caderno Modelo Pedagógico – Eixos Formativos, 2. Ed. Recife: ICE, 2019.
_________. Caderno Memória e Concepção – Concepção do Modelo Escola da Escolha, 2. Ed. Recife: ICE, 2019.
_________ Caderno Modelo Pedagógico – Princípios Educativos, 2. Ed. Recife: ICE, 2019.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: neoliberalismo em ataque ao ensino público; Tradução de Mariana Echalar. -1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
MARTINS, Erika Moreira. Todos pela Educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.
MARTINS, Érika Moreira; KRAWCZYK, Nora Rut. Estratégias e incidência empresarial na atual política educacional brasileira: O caso do movimento ‘Todos Pela Educação'. Revista Portuguesa de Educação, v. 31, n. 1, p. 4-20, 2018.
MINELLA, Ary Cesar. Maiores bancos privados no Brasil: um perfil econômico e sociopolítico. Sociologias, n. 18, p. 100-125, 2007.
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. O público e o privado na educação-Projetos em disputa? Retratos da Escola, v. 9, n. 17, 2015.
PERONI, Vera Maria Vidal; OLIVEIRA, Cristina Maria Bezerra de. O marco regulatório e as parcerias público-privadas no contexto educacional. Revista Práxis Educacional, v. 15, n. 31, p. 38-57, 2019.
PERONI, Vera Maria Vidal; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Estado e terceiro setor: as novas regulações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educação & Sociedade, v. 30, n. 108, p. 761-778, 2009.
QUADROS, Sérgio Feldmann de. A influência do empresariado na reforma do ensino médio. 2020. 160p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2020.
QUADROS, Sérgio Feldmann de. KRAWCZYK, Nora. O ensino médio brasileiro ao gosto do empresariado. Políticas Educativas–PolEd, v. 12, n. 2, p. 36-47, 2019.
SILVA, Monica Ribeiro da; SCHEIBE, Leda. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 19-31, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).