Business logic comes to school

performance of third sector institutes in full-time high school in Acre

Authors

  • Anderson Pereira Evangelista SEE/AC
  • Lúcia de Fátima Melo Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14987

Keywords:

Public-private, Business class, Law nº 13.415/2017

Abstract

The text analyzes the performance of the Institutes of Co-responsibility for Education (ICE), Natura (IN) and Sonho Grande (ISG) through the public-private partnership signed with the Government of the state of Acre to implement the Full-Time High School Program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Pereira Evangelista, SEE/AC

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Linha de Pesquisa Gestão e Política Educacional da Universidade Federal do Acre (2018-2020). Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Acre (2014-2018). Egresso do Programa de Educação Tutorial PET- Educação Física -UFAC por meio do qual desenvolvi ações que triangularam Ensino, Pesquisa e Extensão. Professor do quadro efetivo da Secretaria Estadual de Educação do Estado do Acre (SEE-AC) desde 2020. Professor do curso de Educação Física Bacharelado da UNIP - Rio Branco (2021 a agosto de 2022). Pesquisador vinculado ao GEPPEAC - GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM POLÍTICA EDUCACIONAL, GESTÃO ESCOLAR, TRABALHO E FORMAÇÃO DOCENTE e ao Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Educação, Saúde e Lazer (LEPEF-EdSaLa -UFAC). Experiência na área de Educação com recorte para o Ensino Médio e Educação Física escolar.

Lúcia de Fátima Melo, Universidade Federal do Acre

Graduated in Pedagogy from the Federal University of Acre (1992); Specialization in Curriculum and Educational Assessment by the Federal University of Acre (1996); Master in Education from the Federal University of Rio de Janeiro (2002). Doctorate in Education: knowledge and social inclusion from UFMG in the line of research: Educational Public Policies: conception, implementation and evaluation (2010). She is an Associate Professor at the Federal University of Acre, working at the Center for Education, Letters and Arts, where she works in undergraduate courses in the following areas: Organization of Basic Education and Teaching Legislation; School Management and Curriculum Organization and School Management and in the "Stricto Sensu" Post-Graduation, PPGE - Master in Education, where he teaches the subject State, Public Policies and Education and guides studies focused on the Right to Education; Educational Policies and Programs aimed at Basic Education and Higher Education; Education Management and Organization of Teaching in School Units; Democratic Management and School Directors; Pedagogical Political Project; School Board. She was coordinator of the PPGE UFAC in two bienniums (2019-2020 and 2021-2022). Current Biennium Deputy Coordinator (2023-2024). Does it make up the Doctorate Course in Education in the Amazon? PGEDA, Full Network Association (EDUCANORTE), in line of research 2: State, public policies and education management. Leader of the Study and Research Group on Educational Policy, School Management, Work and Teacher Training - GEPPEAC, with research in the lines: educational policies and school management. Attending Post Doctoral Internship at the Graduate Program in Education - UFPR.

References

ACRE. Diário Oficial do Estado do Acre (DOE) nº 12.118 de Quarta-Feira, 16 de agosto de 2017. Rio Branco, AC, ago. 2017.

BALL, Stephen J. Educação Global S.A: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. – Ponta Grossa: UEPG, 2014.

FERRETI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro da. Reforma do ensino médio no contexto da medida provisória nº 746/2016: estado, currículo e disputas por hegemonia. Revista Educação e Sociedade, v. 38 n .139, p. 385-404,2017.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

ICE - Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Caderno Modelo Pedagógico – Eixos Formativos, 2. Ed. Recife: ICE, 2019.

_________. Caderno Memória e Concepção – Concepção do Modelo Escola da Escolha, 2. Ed. Recife: ICE, 2019.

_________ Caderno Modelo Pedagógico – Princípios Educativos, 2. Ed. Recife: ICE, 2019.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: neoliberalismo em ataque ao ensino público; Tradução de Mariana Echalar. -1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

MARTINS, Erika Moreira. Todos pela Educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.

MARTINS, Érika Moreira; KRAWCZYK, Nora Rut. Estratégias e incidência empresarial na atual política educacional brasileira: O caso do movimento ‘Todos Pela Educação'. Revista Portuguesa de Educação, v. 31, n. 1, p. 4-20, 2018.

MINELLA, Ary Cesar. Maiores bancos privados no Brasil: um perfil econômico e sociopolítico. Sociologias, n. 18, p. 100-125, 2007.

PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel. O público e o privado na educação-Projetos em disputa? Retratos da Escola, v. 9, n. 17, 2015.

PERONI, Vera Maria Vidal; OLIVEIRA, Cristina Maria Bezerra de. O marco regulatório e as parcerias público-privadas no contexto educacional. Revista Práxis Educacional, v. 15, n. 31, p. 38-57, 2019.

PERONI, Vera Maria Vidal; OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Estado e terceiro setor: as novas regulações entre o público e o privado na gestão da educação básica brasileira. Educação & Sociedade, v. 30, n. 108, p. 761-778, 2009.

QUADROS, Sérgio Feldmann de. A influência do empresariado na reforma do ensino médio. 2020. 160p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 2020.

QUADROS, Sérgio Feldmann de. KRAWCZYK, Nora. O ensino médio brasileiro ao gosto do empresariado. Políticas Educativas–PolEd, v. 12, n. 2, p. 36-47, 2019.

SILVA, Monica Ribeiro da; SCHEIBE, Leda. Reforma do ensino médio: pragmatismo e lógica mercantil. Retratos da Escola, v. 11, n. 20, p. 19-31, 2017.

Published

2023-05-10

How to Cite

EVANGELISTA, Anderson Pereira; MELO, Lúcia de Fátima. Business logic comes to school: performance of third sector institutes in full-time high school in Acre. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14987, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14987. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/e14987. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.