Experiências leitoras de graduandos de Ciências Sociais
DOI:
https://doi.org/10.28998/2317-9945.202480.59-71Keywords:
Evento de letramento. Estudantes universitários. Leitura.Abstract
This study investigated the reading experiences of Social Sciences students linked to the Federal University of Northern Tocantins. Students' reading experiences reveal how they take part in events where written texts are present, whether in the university's set of events or in other domains of their lives. The research was developed from the sociocultural perspective of Literacy Studies, linked to the area of Applied Linguistics and based on the Bakhtinian conception of language. This is research with a qualitative-interpretative approach and a case study type. The participants are students who entered the Social Sciences Course between 2020 and 2022. To collect and generate data, we used a research questionnaire, field diary and documents provided by the academic secretariat. The results obtained denote how these students demonstrate discursive genres that are closer to their lives and reveal some of the literacy events that they take part in in their academic and non-academic daily lives.
Keywords: Literacy events. Lecture. Undergratuate.
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BARTON, D. Literacy: an introduction to the ecology of written language. Oxford: Blackwel, 1994.
BARTON, D. et al. Literacy, lives and learning. London: Routledge, 2007.
BARTON, D.; HAMILTON, M. Literacy practices. In: BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. Situated Literacies: Reading and writing in context. London e New York: Routledge, 2000.
BEZERRA, B. Letramentos acadêmicos e construção da identidade: a produção do artigo científico por alunos de graduação. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 15, n.1, p.61-76, jan./abr. 2015.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. n. 19, Jan./Fev./Mar./Abr. de 2002, p. 22-28.
FISCHER, A. Letramento acadêmico: uma perspectiva portuguesa. Acta Sci. Lang. Cult. Maringá, v. 30, n.2, p.177-187, 2008.
FUZA, Â. F.; FIAD, R.; GOMES, L. N. Letramento de acadêmicos do curso de letras: apropriação de gêneros e implicações para a formação do professor. Interfaces, vol. 6, n. 1, p. 37-42, 2015.
GALVÃO, A. M. História das culturas do escrito: tendências e possibilidades de pesquisa. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010, p. 218-248.
GEE, J. P. Social linguistics and literacies: ideology in discourses. London: The farmer Press, 1999.
IVANIC, R. Writing and identity: the discoursal construction of identity in academic writing. Philadelphia: John Benjamins B. V., 1998.
KLEIMAN, A. B. Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n.2, 375-400, jul./dez., 2010.
KLEIMAN, A. B. O processo de aculturação pela escrita: ensino da forma ou aprendizagem da função. In: O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. KLEIMAN, A. B.; SIGNORINI, I. (org.). Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. p. 223-243.
KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995. p. 15-61.
LEA, M. R.; STREET, B. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Filol. Linguísti. Port., São Paulo, v. 16, n.2, p. 477-493, jul./dez., 2014.
NUNAN, D. Research methods in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
VÓVIO, C. L. Entre discursos: sentidos, práticas e identidades leitoras de alfabetizadores de jovens e adultos. Campinas: UNICAMP-IEL, 2007.