A Linguística Aplicada em diálogo com o Gedeall: implicações para a subjetividade do/a pesquisador/a e para a pesquisa

Authors

Keywords:

Linguística Aplicada Implicada, Grupos de Pesquisa, Pesquisa, subjetividades

Abstract

My objective in this article is to discuss, from a discursive dialogic perspective, what I call the people in the research: researcher; participant; and the person constructed in the writing of the text. To this end, I revisit historical aspects of Applied Linguistics, superimposing on these aspects characteristics of the researcher in the field. Finally, based on the narrative of one of the leaders of the Study Group on Discourse, Teaching and Learning of Languages ​​and Literatures, constructed from a questionnaire through which we surveyed the history of this group at Ufal and about research groups in academia, I will problematize the thread of the discussion in order to understand a little more about the epistemology of the AL involved, not only by the theoretical-practical action of its study approaches to “lived life”, but also by the idea of ​​responsible action that the epistemological scope imprints on the research dimensions.

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Author Biography

Rita de Cássia Souto Maior, Universidade Federal de Alagoas

Professora de Graduação e de Pós-graduação na Faculdade de Letras (Fale) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Integra o GT Ensino e Aprendizagem na Perspectiva da Linguística Aplicada (EAPLA) da Associação Nacional de Pós-graduação em Letras e Linguística (ANPOLL). Desenvolveu seu pós-doutoramento (2019-2020) na Universidade Federal do Ceará, com temática na Formação de Professores e na BNCC. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada (GEPLA/UFC) e participante e vice-líder do Grupo de Estudos Discurso, Ensino e aprendizagem de línguas e literaturas (GEDEALL/UFAL). Atualmente é diretora da Fale/Ufal.

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Published

2024-12-14

How to Cite

SOUTO MAIOR, Rita de Cássia. A Linguística Aplicada em diálogo com o Gedeall: implicações para a subjetividade do/a pesquisador/a e para a pesquisa. Revista Leitura, [S. l.], n. 83, p. 493–511, 2024. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/18623. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Grupos de pesquisa em línguas no Brasil: reflexões teórico-metodológicas em cont

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