The “children’s parks” of Mário de Andrade in the context of political transformations in child care during the brazilian military dictatorship period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p270-284

Keywords:

Public policy, Early childhood education, Playfulness

Abstract

This article aims to reflect on the meaning of the creation of the “Parques Infantis”(a Children's Parks Program) in 1935, in the city of São Paulo and their extinction in 1975, in the context of the political transformations that took place in the 20th century, regarding child care and education during the military dictatorship. The work was carried out based on bibliographic research, by authors such as Haddad (2006; 2008), Faria (1995; 1999; 2002) and Duarte (2000). The extinction of Parques Infantis during the military dictatorship, reflected the transformations of early childhood care and education carried out in the public policies of Western countries under North American influence, indicating the strengthening of a childcare model rooted in the assumptions of cultural silencing, with repercussions to the present day.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Nin Ferreira, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Licenciado em Artes Plásticas, possui Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Alagoas. Atualmente é Professor Adjunto no Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas. Trabalhou de 1982 a 2010 como arte educador em escolas da educação básica, públicas e privadas, e em escolas de arte em São Paulo e Santo André, em projetos de artes visuais. Desde a década de 1990 tem participado de projetos de formação de professores em artes visuais, em Diadema, São Bernardo e São Paulo (PEC/USP) . Desde 2004 atua no ensino superior sempre na área de arte. Na UFAL desenvolveu projetos de extensão na formação continuada de professores de ensino fundamental e educação infantil na área de arte. Atua com os seguintes temas: arte na educação básica, formação de professores, infância, crianças e sociologia da infância. Atualmente desenvolve Estágio Científico Avançado de Pós-Doutoramento em Estudos da Criança, na especialidade Infância, Cultura e Sociedade, na Universidade do Minho, Portugal.

References

ABDANUR, Elisabeth. Parques Infantis de Mário de Andrade. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 36, p. 263-270, 1994.

AMORIM, Kátia de Souza; YAZLLE, C.; ROSSETTI-FERREIRA, M. C. Binômios saúde-doença e cuidado-educação em ambientes coletivos de educação da criança pequena. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, Brasil, v. 10, n. 2, p. 3-18, 2000.

ANDRADE, Mário de. Macunaíma: o herói sem nenhum caráter. Chapecó: Ed. UFFS, 2019. Disponível em https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/3122/1/Macuna%C3%ADma%20-%20PDF.pdf. Acesso em 24/07/2020.

AZEVEDO, Fernando de, et al. Manifesto dos pioneiros da educação nova (1932). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p.188–204, ago. 2006 - ISSN: 1676-2584 Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/

revista/edições/22e/doc1_22e.pdf. Acesso em 11 dez 2012.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

COUTINHO, Ângela Scalabrin; MORO, Catarina. Educação infantil no cenário brasileiro pós golpe parlamentar: políticas públicas e avaliação. Zero-a-Seis, v. 19 n. 36, p. 349-360, jul-dez, 2017. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p349.

DEWEY, John. A criança e o programa escolar. In DEWEY, John. Vida e Educação. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Melhoramentos, [1902]1978.

DUARTE, Rivania Kalil. A dimensão espacial dos programas de educação infantil: o espaço físico e as propostas político-pedagógicas das escolas de educação infantil do Município de São Paulo no período de 1975 a 1985. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. A contribuição dos Parques Infantis de Mário de Andrade para a construção de uma pedagogia da educação infantil. Educação & Sociedade, Campinas, ano XX, nº 69, dez. 1999. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73301999000400004.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Educação pré-escolar e cultura: para uma pedagogia da Educação Infantil. Campinas: Editora fda Unicamp/São Paulo: Cortez, 2002.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Origens da rede pública municipal na cidade de São Paulo: O Departamento de Cultura e os Parques Infantis de Mário de Andrade. Pró-posições, v. 6 n. 2[17], p. 34-45, jun. 1995.

FARIAS, Doracy Rodrigues; AMARAL, Luíza Maria Sousa do; SOARES, Regina Célia. Biobibliografia de Anísio Teixeira. Revista brasileira de estudos pedagógicos. Brasília, v. 82, n. 200/201/202, p. 207-242, jan./dez. 2001. DOI 10.24109/2176-6681.rbep.82i200-01-02.

FROEBEL, Friederich W. A. A educação do homem. Tradução de Maria Helena Camara Bastos. Passo Fundo: UPF, [1826]2001.

GRINDLER, Victor. Higiene e Recreação: Parques Infantis de São Paulo, 1935-1938. 2015. Dissertação (Mestrado em História da Ciência). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

HADDAD, Lenira. A trajetória da educação infantil em quatro ciclos. In: SAETA, Beatriz Regina Pereira; NETO, João Clemente de Souza; NASCIMENTO, Maria Letícia B. P. (Orgs.). Infância: violência, instituições e políticas públicas. São Paulo: Expressão e arte, 2008, v. 2, p. 121-138.

HADDAD, Lenira. Políticas integradas de educação e cuidado infantil: desafios, armadilhas e possibilidades. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.36 n.129, set./dez. 2006. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742006000300002.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Apezzato (Orgs.). Pedagogias(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 31-37.

KUHLMANN Jr., Moysés. Instituições pré-escolares assistencialistas no Brasil (1899-1922). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, nº 78, p 17-26, ago. 1991.

KUHLMANN Jr., Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, n. 14, Mai/Jun/Jul/Ago. 2000. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782000000200002.

LOPEZ, Telê Ancona. O turista aprendiz na Amazônia: a invenção no texto e na imagem. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 13, n. 2, dez. 2005. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-47142005000200005

ROSEMBERG, Fúlvia. A educação pré-escolar brasileira durante os governos militares. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 82, p. 21-30, ago.1992.

ROSEMBERG, Fúlvia. Expansão da educação infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 107, p. 7-40, jul. 1999. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15741999000200001.

ROSEMBERG, Fúlvia. Organizações multilaterais, estado e políticas de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 25-63, mar. 2002. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742002000100002.

SANTOS, Ademir Valdir dos. Educação e fascismo no Brasil: a formação escolar da infância e o Estado Novo (1937-1945). Revista Portuguesa de Educação, v.25, n.1, p. 137-163, 2012.

TEIXEIRA, Anísio. A Pedagogia de Dewey (Esboço da teoria da educação de John Dewey). In Dewey (Col. "Os Pensadores"). São Paulo: Abril Cultural, 1980, p. 113-135.

Published

2022-04-27

How to Cite

FERREIRA, Paulo Nin. The “children’s parks” of Mário de Andrade in the context of political transformations in child care during the brazilian military dictatorship period. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 270–284, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p270-284. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10674. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.