The “children’s parks” of Mário de Andrade in the context of political transformations in child care during the brazilian military dictatorship period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p270-284

Keywords:

Public policy, Early childhood education, Playfulness

Abstract

This article aims to reflect on the meaning of the creation of the “Parques Infantis”(a Children's Parks Program) in 1935, in the city of São Paulo and their extinction in 1975, in the context of the political transformations that took place in the 20th century, regarding child care and education during the military dictatorship. The work was carried out based on bibliographic research, by authors such as Haddad (2006; 2008), Faria (1995; 1999; 2002) and Duarte (2000). The extinction of Parques Infantis during the military dictatorship, reflected the transformations of early childhood care and education carried out in the public policies of Western countries under North American influence, indicating the strengthening of a childcare model rooted in the assumptions of cultural silencing, with repercussions to the present day.

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Author Biography

Paulo Nin Ferreira, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Licenciado em Artes Plásticas, possui Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Alagoas. Atualmente é Professor Adjunto no Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas. Trabalhou de 1982 a 2010 como arte educador em escolas da educação básica, públicas e privadas, e em escolas de arte em São Paulo e Santo André, em projetos de artes visuais. Desde a década de 1990 tem participado de projetos de formação de professores em artes visuais, em Diadema, São Bernardo e São Paulo (PEC/USP) . Desde 2004 atua no ensino superior sempre na área de arte. Na UFAL desenvolveu projetos de extensão na formação continuada de professores de ensino fundamental e educação infantil na área de arte. Atua com os seguintes temas: arte na educação básica, formação de professores, infância, crianças e sociologia da infância. Atualmente desenvolve Estágio Científico Avançado de Pós-Doutoramento em Estudos da Criança, na especialidade Infância, Cultura e Sociedade, na Universidade do Minho, Portugal.

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Published

2022-04-27

How to Cite

FERREIRA, Paulo Nin. The “children’s parks” of Mário de Andrade in the context of political transformations in child care during the brazilian military dictatorship period. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 270–284, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p270-284. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10674. Acesso em: 12 aug. 2024.

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