Vale University Indigenous Program (VUIP) at UEMS

access and permanence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p194-218

Keywords:

Higher Education, Affirmative action policies, Vale University Indigenous Program, UEMS

Abstract

The research on the Vale University Indigenous Program (VUIP) aimed to analyze the equality of conditions for access and permanence of indigenous students in higher education in the state, from 2009 to 2018. To this end, a literature review, survey and document analysis of the Superintendency of Special Projects (SUPROES), as well as laws, decrees and resolutions that regulate the VUIP and the quota policy for higher education. It was observed that the inequality of conditions is determined by the legislation itself and there is low permanence. Of the 495 beneficiaries of the program, only 16% completed their studies. It was concluded that the program does not offer equal conditions for access to indigenous students.

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Author Biographies

Carla Busato Zandavalli, UFMS

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Católica Dom Bosco (1988), Graduação em Educação Artística pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1997) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2009). Atua desde 1989 em cursos de formação de professores. Foi Coordenadora da Comissão Própria de Avaliação do Centro Universitário de Campo Grande e Pró-Reitora Acadêmica da mesma instituição. É professora Associada da UFMS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais, principalmente nos seguintes temas: avaliação de sistemas, autoavaliação, formação de professores, expansão e permanência no ensino superior, tecnologias aplicadas à educação, educação a distância. Participa dos seguintes Grupos de Pesquisa: Universitas/Br (UFRGS), Políticas Públicas de Educação (UFMS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Aberta e a Distância (UFMS). Membro da Comissão Própria de Avaliação da UFMS. 

Izete Fonseca Rodrigues, UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL

Especialização em Relações Étnico-Raciais, Gênero e Diferenças no contexto do ensino pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Brasil(2019)
Gestão e Assistência do Secretaria de Estado de Direitos Humanos, Assistência Social e Trabalho , Brasil

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Published

2021-08-31

How to Cite

ZANDAVALLI, Carla Busato; RODRIGUES, Izete Fonseca. Vale University Indigenous Program (VUIP) at UEMS: access and permanence. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 194–218, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p194-218. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10758. Acesso em: 16 sep. 2024.

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