Black consciousness and fight

readings and reflections about 20 november in basic education schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p348-364

Keywords:

Education, Teaching, Black Consciousness

Abstract

Discussing the history and culture of the black population in Brazil is a commitment to the millions of black men and women who dedicated themselves to the formation of this country, providing the historical, economic, cultural, technical, and scientific bases for the consolidation of what we now call "Brazilian nation". In this way, schools can enable students to adequately understand this context. The denial of it, which still occurs today, causes situations of inequality and prejudice. The present work is a bibliographic review research carried out from the journals of the CAPES portal. The study aims to highlight the reflections made by scholars in the area and that emerged from discussions regarding the operationalization of Law No. 10.639, approved on January 9, 2003, which amends law No. 9.394, of December 20 of 1996, establishing the guidelines and bases of national education, in order to include in the official curriculum of the Teaching Network the mandatory theme " Afro-Brazilian History and Culture” In addition, among other measures, this law adds November 20 to the school calendar as “National Day of Black Consciousness”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruimar Nunes De Sousa, IFPI

Professor da Rede estadual do Piauí e da Rede Municipal de Timon MAranhão. Graduado em Geografia pela UESPI(2006) e graduado em Informáica pelo IFPI(2016). Mestrando do Programa mestrado em educção profissional e tecnológico -PROFEPT.

Francisca Raquel da Costa, IFPI

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Piauí (2006), especialização em Educação e Cultura Afrodescendente pela mesma instituição (2007), mestrado em História do Brasil pela Universidade Federal do Piauí (2009) e Doutorado em História Social pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente é Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência de Tecnologia do Piauí (IFPI) - PROFEPT-campus Parnaíba e Coordenadora do DINTER História UFRGS/IFPI e Coordenadora do NEABI/IFPI

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.

BERTH, Joice. Empoderamento. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.

BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.

CUNHA JR, Henrique. Movimento de consciência negra na década de 1970, Educação em debate. Ano 25. V 2 - W. 46 – 2003.

CUNHA JR. Henrique. Nós, afrodescendentes: história africana e afrodescendente na cultura brasileira. In. História da Educação do Negro e outras histórias (Org) ROMÃO. J. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. – Brasília. 2005. p 249 – 274.

DA SILVA BORGES, Rosane. Sueli Carneiro: retratos do Brasil negro. Selo Negro, 2009

DA SILVA, João Djane Assunção; DOS SANTOS SILVA, Nilvania. Produção de Audiodocumentário Enquanto Estratégia de Ensino para Educação das Relações Étnico-Raciais. Revista EducaOnline, v. 14, n. 2, p. 163-179, 2020.

DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos. Tempo, v. 12, n. 23, p. 100-122, 2007.

DOS SANTOS, Elisabete Figueroa; PINTO, Eliane Aparecida Toledo; CHIRINÉA, Andréia Melanda. A Lei nº 10.639/03 e o Epistemicídio: relações e embates. Educação & Realidade, v. 43, n. 3, 2018.

FONSECA, Marcus Vinícius. A arte de construir o invisível o negro na historiografia educacional brasileira. Revista brasileira de história da educação n° 13 jan./abr. 2007. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38616/20147. Acessado 30 – 03 – 2020.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio A. Racismo e antirracismo no Brasil. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2005.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo – diário de uma favelada. São Paulo: Francisco Alves, 1960.

MUNANGA, Kabengele. (Org.) Superando o Racismo na Escola. Brasília: MEC, 2005.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectivas. 2016.

NEGREIROS, Dalila Fernandes de. Educação das relações étnico-raciais: avaliação da formação de docentes. Editora UFABC, 2017.

OLIVEIRA, Helio. Desigualdade social, racismo e discurso: a circulação da fórmula consciência negra. Cadernos de Estudos Lingüísticos, v. 58, n. 1, p. 77-92, 2016.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. @Descolonizando_saberes: mulheres negras na ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 329-344, 2019.

PIRES, A. L. M; SILVA, R. S; SOUTO, V. S. Dos mitos iorubá à descolonização didática: dos direitos, identidades, proposta didática para o ensino In: PINHEIRO, BCS; ROSA, Katemari. Descolonizando saberes: a Lei 10.639/2003 no ensino de ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças. Cientistas, instituições e questão racial no Brasil, 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993, 287p.

SILVEIRA, L. S. Novos olhares e novas possibilidades de pensar a diferença: a lei 10.639/2003 sob a perspectiva da biblioteconomia. In: BARROSO, Danielle et al. (Org.) Epistemologias Negras: Relações raciais na Biblioteconomia - Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2019. (Selo Nyota). 312 p. Disponível em: <https://www.nyota.com.br/>. acessado 25.06.20.

Published

2021-11-30

How to Cite

DE SOUSA, Ruimar Nunes; COSTA, Francisca Raquel da. Black consciousness and fight: readings and reflections about 20 november in basic education schools. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 348–364, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p348-364. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10970. Acesso em: 17 oct. 2024.

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.