Inclusion of students with disabilities in Alagoas

PEE-AL in question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p411-429

Keywords:

School Inclusion, Students with Disabilities, Alagoas Schools, Legislation

Abstract

This work aims to reflect on the process of Inclusion of students with disabilities within the scope of the School Network in Alagoas. In this aspect, we sought to analyze how the State of Alagoas is politically organized to implement a quality education for these students. Therefore, the State Education Plan (PEE-AL) was analyzed, more specifically the Goal 04, which deals with the inclusion of students with disabilities. It is understood that the referred document is a public educational policy of the State, so it should really be implemented throughout the State Network and in the municipalities. We sought as a qualitative research approach, based on document analysis of the PEE-AL. This investigation demonstrated that there is a legal advance for the inclusion of students with disabilities in Alagoas in the last decades, mainly through the construction of documents that allowed and gave visibility to these subjects, however there are still many difficulties in the inclusion process in schools. In this sense, we can see that the term Inclusion has been widely debated in the Educational area in Alagoas, but in practice it is observed that little has been done to include these students in public schools in Alagoas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariane de Lima Vasconcellos Costa, Rede Municipal de São Miguel dos Campos-AL

Professora de Artes e de inglês. Especialização em Psicopedagogia.

Valéria Campos Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Professora da Universidade Federal de Alagoas - CEDU/UFAL. Doutora pelo Programa de Pós Graduação CEDU-UFAL, Possui Mestrado em Educação CEDUUFAL (2009), graduação em Pedagogia e Letras. Especialização em Formação de Professores da EJA - CEDU/UFAL(2006). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação, Currículo e Diversidades,Vinculada ao grupo de pesquisas Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos. Foi professora da Rede Municipal de Maceió, e da Rede Estadual de Alagoas. Foi coordenadora adjunta do PNAIC - Alagoas. Tem experiência na área de Letras e Pedagogia, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Currículo Escolar, Alfabetização, Letramento,Formação de Professores, Educação de Jovens e Adultos- EJA, Avaliação.

References

ALAGOAS. Plano Estadual de Educação. Lei nº 7.795, de 22 de janeiro de 2016. Aprova o Plano Estadual de Educação. Alagoas: Assembleia Legislativa do Estado de Alagoas, 2016. Disponível em: http://simec.mec.gov.br/sase/sase_mapas.php?uf=AL&tipoinfo=1. Acesso em: 13 de setembro, 2020.

ARANHA, Maria Salete Fábio. Projeto Escola Viva: garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola: necessidades educacionais especiais dos alunos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação especial, 2005.

BITTENCOURT, Claudia. O que é autismo? Disponível em: <https://unasus.gov.br/noticia/o-que-e-autismo-0>. Acesso em: 23/07/2019.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2012.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015 Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência.). Diário Oficial (da) República Federativa do Brasil. Brasília 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 15/07/2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial (da) República Federativa do Brasil. Brasília, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 15/07/2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Declaração de Salamanca – Sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais, 1994. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf>. Acesso em: 15/05/2019.

BOSA, C. A. Autismo: intervenções psicoeducacionais. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 28, sup. 1, maio 2006.

CASSOL, Dr. Ângela. O que é autismo e quais os sintomas? Disponível em: <https://medicoresponde.com/o-que-e-o-autismo-e-quais-os-sintomas/>. Acesso em: 30/07/2019. CUNHA, Eugenio. AUTISMO INFANTIL: Práticas educativas na escola e na família. Disponível em: <https://www.eugeniocunha.com.br/artigo/24/autismo-infantil-praticas-educativas-na-escola-e-na-familia > Acesso em: 23/07/2019.

CUNHA, Eugenio. AUTISMO E INCLUSÃO: psicopedagogia práticas educacionais na escola e na família. 7ed. – Rio de Janeiro: Wak Ed., 2017.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; ANTUN ES JÚNIOR, J. A. V. Método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre/RS: Bookman Editora, 2015. 204 p.

GALINDO, Lavínia Suely Dorta. O direito fundamental à educação: inclusão do aluno com necessidades especiais. Maceió, AL: EDUFAL, 2009.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. As novas tecnologias na escola e no mundo atual: fator de inclusão social do aluno com necessidades especiais? In: Anais do III Congresso Ibero-Americano de Informática na Educação Especial, Fortaleza, MEC, 2002. disponível em http://www.galvaofilho.net/comunica.pdf acesso em 05 de abril de 2020.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. A Tecnologia Assistiva: de que se trata? In: MACHADO, G. J. C.; SOBRAL, M. N. (Orgs.). Conexões: educação, comunicação, inclusão e interculturalidade. 1 ed. Porto Alegre: Redes Editora, p. 207-235, 2009. Disponível em: <http://www.galvaofilho.net/TA_dequesetrata.htm> acesso em 05 de abril de 2020.

KUPFER, Maria Cristina M. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo, Scipione, 1989.

KUPFER, Maria Cristina M. Educação para o futuro: psicanálise e educação. São Paulo. Escuta, 1ª ed.2004.

LUDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LUDWIG, A. C. W. Fundamentos e prática de metodologia científica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér; PRIETO, Rosângela Gavioli. Inclusão escolar: pontos e contrapontos. Valéria Amorim Arantes, organizadora. São Paulo: Summus, 2006.

MAZZOTTA, M. J. S. Reflexões sobre inclusão com responsabilidade. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 165-168, 2008.

PACHECO, José. Berços da desigualdade. IN: GOMES, Márcio (org.). Construindo as trilhas para a inclusão. 2. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

RAMOS, Rossana. Passos para a inclusão. 5 ed. Revista e atualizada – São Paulo: Cortez, 2010.

REBELO, Ângela. A Educação Infantil na Nova LDB. Disponível em: <http://pedagogia.tripod.com/infantil/novaldb.htm > Acesso em: 25/07/2019.

SANTOS, Marta, S.. et al. O autismo no contexto escolar. Disponível em: <https://psicologado.com.br/atuacao/psicologia-escolar/o-autista-no-contexto-escolar> Acesso em: 25/06/2019.

SECRETARIA DE DIREITOS HUMANOS. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência: Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Brasília, 2010. Disponível em:https://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/convencaopessoascomdeficiencia.pdf> Acesso em:24/07/2019.

SILVA, Barbosa Ana Beatriz. Mentes Inquietas, Rio de Janeiro; objetiva Ltda, 2008.

VEIGA-NETO, A.; Lopes, M. C. Inclusão, exclusão, in/exclusão. Verve, São Paulo: Nu-Sol, v. 20, p. 121-135, 2011.

Published

2022-04-27

How to Cite

COSTA, Mariane de Lima Vasconcellos; CAVALCANTE, Valéria Campos. Inclusion of students with disabilities in Alagoas: PEE-AL in question. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 411–429, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p411-429. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11165. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.