University extension in the curriculum of undergraduate courses and emerging contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p365-388

Keywords:

Higher Education, University Extension, Undergraduate Courses, Emerging Contexts, Curriculum

Abstract

This production discusses the insertion of university extension in the curriculum of undergraduate courses and its interrelation with emerging contexts in Higher Education. It is the result of qualitative research, a case study, based on the analysis of institutional documents and the answers to a mixed questionnaire with thirteen coordinators of undergraduate courses at the Federal University of Santa Maria. It is concluded that the insertion of the extension in the curriculum of undergraduate courses is emerging because: it enhances the perspective of quality in professional training; assumes the student as the protagonist and systematizer of their learning in the field of professional performance; articulates the curriculum to the political-pedagogical actions of the courses; promotes interdependence and dialogue between university and society.

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Author Biographies

Gabriela Paim Rosso, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Especialista em Gestão Escolar pelo Instituto Federal Farroupilha - IFFar/AL. Graduada em Pedagogia pela Universidade da Região da Campanha - URCAMP/Al. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Públicas e Gestão Educacional (GESTAR) - CNPq/UFSM. Atuou como professora substituta do Instituto Federal Farroupilha/Campus Alegrete/RS-2015/2017, atualmente é professora efetiva da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul e da Rede Municipal de Ensino de Alegrete/RS. Tem experiência na área de Educação Básica e Superior, realiza pesquisas com ênfase em Extensão Universitária, Formação de Professores, Gestão Educacional e Políticas Públicas Educacionais.

Marilene Gabriel Dalla Corte, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Pós-Doutora em Educação - PUCRS; Doutora em Educação - PUCRS; Mestre em Educação - UFSM; Especialista em Administração e Supervisão Escolar - UFSM; Especialista em Psicopedagogia - FAFRA; Graduada em Pedagogia - FIC. Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar - ADE, do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Coordenadora e docente no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional (PPPG) e docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), ambos do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Líder do GESTAR - Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas e Gestão Educacional. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa ELOS voltado para pesquisas sobre o campo curricular, perpassando pelas políticas públicas e práticas educativas. Participa do Grupo de Pesquisa UNIVERSITAS/RIES com foco de pesquisa na organização de conhecimentos sobre Educação Superior nos campos das políticas, práticas pedagógicas e formação de professores. Tem experiência na Educação Básica e Superior, com ênfase em políticas públicas, gestão educacional, gestão escolar e universitária, formação de professores.

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Published

2021-11-30

How to Cite

ROSSO, Gabriela Paim; DALLA CORTE, Marilene Gabriel. University extension in the curriculum of undergraduate courses and emerging contexts. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 365–388, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p365-388. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11301. Acesso em: 12 aug. 2024.

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