Is there (one) Paulo Freire method?
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp1-15Keywords:
Paulo Freire, Method, Teacher education, Child Pedagogy of questionAbstract
This article problematizes the existence of a Paulo Freire method. In the first part, it presents the terminological and historical background of the word method. Then, it offers some notes by Paulo Freire in relation to the method and the value he gave to curiosity and political commitment in relation to method. In a later section, it deals with the relationship between the presence or absence of a method in teacher education and the relationship that the teacher establishes with herself. Finally, it draws some final considerations about a child pedagogy (girl) of the question and its relationship with the presence of an absence of a method.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é o método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1981.
DESCARTES, René. Discurso del método; estudio preliminar, traducción y notas de E. Bello Reguera. Madrid: Tecnos, 2003.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FREIRE, A M. A. Paulo Freire. Uma história de vida. Indaiatuba: Villa das Letras; 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. México: Siglo XXI, 2008 [1994].
FREIRE, Paulo. Cartas a Guinea-Bissau. Apuntes de una experiencia pedagógica en proceso. México: Siglo XXI, 2007 [1977].
FREIRE, Paulo. Educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI, 2015 [1967].
FREIRE, Paulo. Pedagogía de la Esperanza. Un reencuentro con la Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI, 2010 [1992].
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Buenos Aires: Siglo XXI, 2013 [1985].
GADAMER, Hans-Georg. Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Sígueme, 1977.
GADOTTI, Moacir; TORRES, Carlos Alberto. Paulo Freire: una biobibliografía. México: Siglo XXI., 2001.
KOHAN, Walter. Paulo Freire e a (sua) infância educadora. In: SILVA, Marta Regina Paulo de; MASON, Jason Ferreira (orgs.) Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020, p. 83-100.
KOHAN, Walter. Paulo Freire mais do que nunca. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.
LACERDA, Nathercia. A casa e o mundo lá fora: cartas de Paulo Freire para Nathercinha. Rio de Janeiro: Zit, 2016.
LIDDELL, Henry George; SCOTT, Robert; JAMES, Henry Stuart. A Greek English Lexicon. Oxford: Clarendon Press, 1966.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo, n-1 edições, 2018.
PELANDRÉ, Nilcéa Lemos . Entrevista com Paulo Freire, EJA EM DEBATE, Florianópolis, a. 3, n. 4, p. 13-27, jul. 2014. Entrevista publicada inicialmente em: PELANDRÉ, N. L. Ensinar e Aprender com Paulo Freire: 40 horas 40 anos depois. 3. ed. rev. Florianópolis: Editora da UFSC, 2009.
STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).