The indispensables of our times

Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp16-38

Keywords:

Paulo Freire, Right to education, Freirean Principles, Research-teaching-extension, Youth and Adult Education

Abstract

The trajectory in Youth and Adult Education, intertwined with teachings in popular education in life and academic and professional trajectory of the authors, has shown how much Paulo Freire is still present, as in Brecht's beautiful poem, as essential to think the field of popular classes education. Influenced by Freire's reflections from his extensive and persistent work, and by direct experiences during these concomitant and remarkable times, they imbued their daily actions with principles that constitute more than relevant accents in defense of the right to education for all, to human dignity and to social recognition due to all people. Utilizing (like Certeau, 1992) their own meanings for what can be considered essential in research-teaching-extension, the authors cover Freirean principles that support research practices and the exercise of democracy in the education of professionals in the field of Youth and Adult Education, renewing Paulo Freire to posterity just like the educator would like it: reinventing him.

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Author Biographies

Jane Paiva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPed) e da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Procientista UERJ/Faperj, Cientista do Nosso Estado (Faperj) e Produtividade CNPq. Pós-doc (bolsa Estágio Sênior Capes) no Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN (CINVESTAV/ Ciudad del México). Doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2005) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1995). Licenciada em Didática da Biologia e da Higiene Escolar - Pedagogia (1973); e Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas (1976). Pesquisadora com experiência na área de educação, com ênfase em Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: educação de jovens e adultos: memória e preservação de acervos; políticas públicas de alfabetização e de educação de jovens e adultos; de educação continuada e aprendizagem ao longo da vida; educação em prisões; leitura e escrita; educação profissional na EJA; formação de pedagogos e de professores para o campo da Educação de Jovens e Adultos e formação continuada.

Fatima Lobato Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Graduação em Comunicação Social (1984), Especialização em Alfabetização das Classes Populares (1995), Mestrado e Doutorado (2006) em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora adjunta e pesquisadora da Faculdade de Educação da UERJ, atuando no campo da EJA no Círculo de Estudos de Educação de Jovens e Adultos (CEJA), especialmente nos temas de gestão educacional, alfabetização, leitura e escrita, formação inicial e continuada de professores da EJA, educação de jovens e adultos, questões raciais, política educacional, movimentos sociais, memória e história da EJA e direito à educação.

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Published

2021-09-29

How to Cite

PAIVA, Jane; FERNANDES, Fatima Lobato. The indispensables of our times: Paulo Freire. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 16–38, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp16-38. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12118. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

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