Body and gender

didatic resources to learn about yourself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p285-301

Keywords:

Google for Education, Body and gender, Didatic resources

Abstract

The theme that surrounds body and gender has been understood as urgent regarding the context of investigations in the field of education. Understanding that it is fundamental beyond academic investigations, an action research called “Gender and health at school” was developed, carried out in the context of basic education. The goal of the proposal was to provide students of a public school in Porto Alegre/RS the opportunities to discuss and reflect on aspects related to the body and gender. For this, two didactic resources were developed, in the form of games, with the objective of problematizing these themes, still veiled in the school context, in a playful way. In this writing, the references and processes involved in the development and testing of teaching resources are described. Finally, it was observed that, with the use of playful pedagogical resources, it was possible to address issues, previously considered uncomfortable for students, in an effective way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dorcas Janice Weber, Universidade Federal do Rio Grande do SUL - UFRGS

Faculdade de Educação. Departamento de Ensino e Curriculo / UFRGS

Cristianne Maria Famer Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do SUL - UFRGS

Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Enfermagem, Departamento de Assistência e Orientação Profissional.

Maria da Graça Corso da Motta, Universidade Federal do Rio Grande do SUL - UFRGS


Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Materno-Infantil.

Silvana Maria Zarth, Universidade Federal do Rio Grande do SUL - UFRGS

Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Materno-Infantil.

References

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2010.

FIGUEREDO, Marlien. Identidad de género: una mirada más allá de las diferencias entre hombres y mujeres. In: Contribuciones a las Ciencias Sociales, p.1-5, jul. 2012. Disponível em: www.eumed.net/rev/cccss/21/. Acesso em: 5 nov. 2020.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós Modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: O jogo como elemento de cultura. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília, 2012. Disponível em http://www.diversidadesexual.com.br/wp-content/uploads/2013/04/G%C3%8ANERO-CONCEITOS-E-TERMOS.pdf. Acesso em: 5 nov. 2020.

MARTINS, Carlos Henrique.; CARRANO, Paulo Cesar. A escola diante das culturas juvenis: reconhecer para dialogar. In: Educação (UFSM), v. 36, n.1, p. 43-56, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2910. Acesso em: 5 nov. 2020.

MARCHI, Rita de Cássia. Gênero, infância e relações de poder: interrogações epistemológicas. In: Cad. Pagu, n.37, p.387-406, 2011. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332011000200016. Acesso em: 10 jun. 2016.

NUNES, Ana Luiza.; BECKER, Liane. Corpo, movimento e ludicidade: uma contribuição ao processo de alfabetização. In: Educação (UFSM), v. 25, n. 2, p. 21-30, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/4762. Acesso em: 1 out. 2020.

SCOTT, Joan. Gender and the politics of history. New York: Columbia University Press, 1988.

SILVEIRA FILHO, Francisco Maciel. O tênue trânsito da igualdade na diferença. A força do feminino na evolução das relações de gênero. In: Forma breve, n. 8, p. 191-2019, 2010. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/formabreve/article/view/6418. Acesso em: 5 nov. 2020.

SORATTO, Jacks.; PIRES, Denise; CABRAL, Ivone. et al. A maneira criativa e sensível de pesquisa. In: Rev Bras Enferm, v. 67, n. 6, p. 994-999, nov./dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672014000600994&lng=pt&nrm=iso&tlng=en. Acesso em: 5 nov. 2020.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 5 nov. 2020.

WEBER, Dorcas; ROCHA, Cristianne M. F.; MOTTA, Maria da Graça C. da; ZARTH, Silvana M.. Trilhando o Corpo: Jogo de trilha para conhecer o corpo humano. 2019. (Objeto de aprendizagem).

WEBER, Dorcas; ROCHA, Cristianne M. F.; MOTTA, Maria da Graça C. da; ZARTH, Silvana M.. Igualdade em Debate: Jogo de cartas. 2019. (Objeto de aprendizagem).

Published

2022-04-27

How to Cite

WEBER, Dorcas Janice; FAMER ROCHA, Cristianne Maria; CORSO DA MOTTA, Maria da Graça; ZARTH, Silvana Maria. Body and gender: didatic resources to learn about yourself. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 285–301, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p285-301. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12337. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.