"Come on, guys! let’s discover new horizons”

lived experiences in an early childhood curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-399

Keywords:

Infants, Early Childhood Education, Curriculum, Cultural-historical Psychology, Ethnography in Education

Abstract

This article aims to analyze the lived experiences (perizhivanya) of a childcare school curriculum, focusing on the construction of meaning and the significance produced by infants and teachers for curricular practices. The research took place at a Municipal School of Early Childhood Education in Belo Horizonte (Minas Gerais state, Brazil), with video recordings, field notes, and interviews. The theoretical-methodological perspective is based on curricular theories, cultural-historical psychology, and ethnography in education. The concept of experience is understood as the person/environment unit while the curriculum is analyzed as a cultural practice. In this study it is argued that the experiences of children and teachers were marked by some tension expressed in the [autonomy/protection] unit. The aforementioned unit constitutes the nursery school curriculum through practices that enable the infants to carry out various activities, based on their own initiatives and without the direct supervision of an adult. At the same time, those practices provide protection and care for the children.

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Author Biographies

Luiza de Paula Cortezzi, Universidade Federal de Minas Gerais

Formada em Pedagogia - Faculdade de Educação - UFMG

Mestre em Educação - Faculdade de Educação - UFMG

Vanessa Ferraz Almeida Neves, Faculdade de Educação - Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Associada da Faculdade de Educação - UFMG e do Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social na mesma instituição. Realizou Pós-doutorado em Educação na Ohio State University sob supervisão da Profa. Laurie Katz. É coordenadora do Grupo Estudos em Cultura, Educação e Infância (EnlaCEI/FaE/UFMG) e membro do Grupo de Pesquisas e Estudos em Psicologia histórico-cultural na Sala de Aula (GEPSA/FaE/UFMG) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPEI/FaE/UFMG). Atualmente desenvolve um Programa de pesquisa longitudinal e etnográfico denominado "Infância e Escolarização" em que um grupo de bebês é acompanhado desde a sua inserção em uma instituição de Educação Infantil até a saída para o Ensino Fundamental. 

Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minas Gerais

Pós doutora pela University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC), USA. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil. Doutora em Educação pela mesma instituição. Membro dos seguintes grupos de pesquisa: Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa); Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas e Digitais e GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG).

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Published

2022-06-10

How to Cite

CORTEZZI, Luiza de Paula; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; SALES, Shirlei Rezende. "Come on, guys! let’s discover new horizons”: lived experiences in an early childhood curriculum. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 375–399, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-399. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12621. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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