The curriculum as anticipation of the child's history

contradictions between education and schooling in the development of 0 to 6 years of age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p150-167

Keywords:

Early childhood education/schooling contradiction, Production of meanings, Personality formation

Abstract

This article discusses the early childhood education/schooling divergence. Based on the Historical-Cultural Theory, it points out the specificity of childhood development. It highlights the affective and emotional development in contradiction with school education based on disciplining. It points out the implications of this contradiction for the formation of meanings in the development of the personality and indicates that rushing the acquisition of knowledge is counterproductive and harmful for future learning activity, as, under discipline, the child builds a negative sense of school. It argues that the child learns as an agent in the creation of private and collective ways of being and affirms the role of positive affective value in relation to knowledge as a means of achieving personality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suely Amaral Mello, UNESP - Universidade Estadual Paulista

Possui graduação em Letras Modernas pela Universidade Estadual Paulista (1975), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1981) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1996). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista /Unesp-câmpus de Marília. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: teoria histórico-cultural, aquisição da escrita, relação teoria e prática, formação de professores e práticas educativas com crianças de 0 a 10 anos. É vice-líder do grupo de pesquisa "Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural" e coordenadora do Grupo de Estudos em Educação Infantil da Faculdade de Filosofia e Ciências, Unesp, Marília. 

Cassiana Magalhães, UEL - Universidade Estadual de Londrina

Pós-doutora em Educação pela Universidade de Évora ? Portugal (2017). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP (2014). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2007) e Especialista em Educação Infantil pela mesma Universidade (2005). Psicopedagoga Institucional pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR e Pedagoga pela Universidade Tuiuti do Paraná - UTP (2001). Atualmente é professora adjunto D do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina na área de Educação Infantil e professora do Programa de Pós-Graduação na linha 3 ? Aprendizagem e Desenvolvimento Humano em Contextos escolares. Coordena o GT Pé Vermelho do Fórum de Educação Infantil do Paraná. Membro do Mieib ? Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil. Atua especialmente com temas voltados à aprendizagem e desenvolvimento das crianças de zero a seis anos de idade na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural; Docência na Educação Infantil e Implicações da THC para a organização das práticas pedagógicas. É líder do grupo de pesquisa Travessias Luso-Brasileiro na Educação da Infância cadastrado no CNPq.

References

BODROVA, E.; LEONG, D. J. Learning and development of preeschool children from the Vygostkian perspective. In: KOZULIN, A.; GINDIS, B.; AGEYEV, V.; MILLER, S. (Org.). Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Context (Learning in Doing: Social, Cognitive and Computational Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press. 2003. p. 156-176.

BRASIL. Ministério da Educação. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças / Maria Malta Campos e Fúlvia Rosemberg. – 6.ed. Brasília: MEC, SEB, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 29 de junho, 2021.

CORSARO, W. A. Sociologia da Infância. São Paulo: Artmed, 2011.

DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodizacion del desarrollol psíquico en la infância. In: DAVIDOV, V.; SHUARE, M. La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Progreso, 1987. p. 104-123.

FALK, J. Educar os três primeiros anos: a experiência de Loczy. São Carlos: Pedro e João Editores, 2021.

FREINET, C. Ensaio de psicologia sensivel: aquisição de técnicas construtivas de vida. Volume 1. Lisboa: Presença, 1976.

FREINET, C. Ensaio de psicologia sensível: reeducação das técnicas de vida ersatz. Volume 2. Lisboa: Presença, 1978.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

ILYENKOV, E. V. Our Schools must teach how to think. Journal of Russian and East European Psychology, v. 45, n. 4, p. 9-49. jul./aug. 2007.

ILYENKOV, E. V. Psychology. Journal of Russian and East European Psychology, v. 48, n. 4. p. 13-35. 2010.

LEONTIEV, A. O homem e a cultura. In: O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978. p. 261-284.

LEONTIEV, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. São Paulo: Ícone/Edusp, 2011. p. 59-83.

MARCOLINO, S.; BARROS, F. C. O. M.; MELLO, S. A. A teoria do jogo de Elkonin e a educação infantil. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 1, p. 97-104. 2014.

MELLO, S. A. Freinet e a abordagem histórico-cultural: desafios epistemológicos para pensar a aprendizagem humana. In: ARENA, A. P. B.; RESENDE, V. A. D. l. de. Por uma pedagogia Freinet: bases epistêmicas e metodológicas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 59-80.

PANKSEPP, J.; BIVEN, L. The archaeology of mind: neuroevolutionary origins of human emotions. New York, London: W.W.Norton & Company, 2012.

REICH, Wilhelm. Os pais como educadores – a compulsão a educar e suas causas. In: REICH, W.; SCHMIDT, Vera. Elementos para uma pedagogia Antiautoritária. Porto: Publicações Escorpião, 1975.

REINACH, F. Neotenia e Educação Infantil. O Estado de São Paulo, p. A32, 25 de maio de 201.

REPKIN, V. V. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Ensino Em Re-Vista, v. 21, n.1, p. 85-99, jan./jun. 2014.

VENGUER, L. A. Temas de Psicología Preescolar. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1987.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ed Ática, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas III: Problemas del desarollo de la psique. Madrid: Visor, 2000.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas IV: Problemas de la psicologia infantil. Madrid: Visor, 1996.

ZAPOROZHETS, A. Importancia de los períodos iniciales de la vida en la formación de la personalidad infantil. In: DAVIDOV, V,; SUARE, M. La Psicologia Evolutiva y Pedagógica en la URSS - Antología. Moscou: Editorial Progreso, 1987. p. 228-249.

Published

2021-12-22

How to Cite

MARINO FILHO, Armando; MELLO, Suely Amaral; MAGALHÃES, Cassiana. The curriculum as anticipation of the child’s history: contradictions between education and schooling in the development of 0 to 6 years of age. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 150–167, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p150-167. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12623. Acesso em: 28 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.