A curriculum framework for children from 3 to 6 years old

the portuguese reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p113-128

Keywords:

Preschool education, Curriculum guidelines, Citizenship education

Abstract

The current Curriculum Guidelines for Preschool Education (children aged 3 to 6 years old) were defined by the Ministry of Education in 2016, after a very participative process that involved early childhood education professionals from all over the country, as well as teachers from institutions of higher education that train educators and carry out research in education for early ages. In this article, based on a reflection on the trajectory prior to 2016, which preceded the definition of these guidelines, testimonies of some professionals, trainers and researchers linked to childhood education, two of which authors of the document, will be analyzed. It is intended to understand the influence of these Guidelines, analyzing the innovations they implied in relation to the previous curriculum framework. A more detailed analysis will be made of what is planned for the area of “Personal and social training” and how these guidelines are articulated with the national reference that was defined for the educational system in “Education for citizenship”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDONA, Maria João (coord.) LOPES DA SILVA, Isabel; MARQUES, Liliana; RODRIGUES, Pedro Planear e avaliar na educação pré-escolar, Lisboa, Ed. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE) in https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/planearavaliar.pdf ( 2021)

CARDONA, Maria João. A educação de infância: primeira etapa no processo de formação ao longo da vida, Organização do Sistema Educativo, Lei de bases do sistema educativo. Balanço e Prospetiva. Volume I. Encontro Organização do Sistema Educativo, Lisboa: CNE p. 361. 2017.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO , A voz das crianças e dos jovens na educação escola. Recomendação 2/2021 Diário da República II Série , N.º 135 de 14 de julho de 2021, Pág. 75

DGE/ME. Estratégia Nacional de Educação para a Cidadania, DGE/ME. 2017. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos_Curriculares/Aprendizagens_Essenciais/estrategia_cidadania_original.pdf

EURIDYCE. L’éducation et l’accueil des jeunes enfants en Europe: réduire les inégalités

sociales et culturelles. Bruxelas: CE, 2009.

LOPES DA SILVA, Isabel, & NÚCLEO DE EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR (1997). Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento de Educação Básica, Núcleo de Educação Pré-Escolar. Retirado de:

https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/orientacoes_curriculares_pre_escolar.pdf

LOPES DA SILVA, Isabel, MARQUES, Liliana, MATA, Lourdes., ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação 2016. http://www.dge.mec.pt/ocepe/sites/default/files/orientacoes_curriculares.pdf

MARTINS, G. O., (Coord.), GOMES, C. A., BROCARDO, J. M., PEDROSO, J. V., CARILLO, J. L., SILVA, L. M., RODRIGUES, S. M. (2017). Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação.

https://dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/Projeto_Autonomia_e_Flexibilidade/perfil_dos_alunos.pdf

MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 417-436, jul./set. 2009

OECD, Starting Strong 2011, OECD Publishing, Paris,2011.

PORTUGAL. LEI n.º 46/86, de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo, alterada pelas Leis n.os 115/97, de 19 de Setembro, e 49/2005, de 30 de Agosto). 1986. https://dre.pt/application/conteudo/245336

PORTUGAL. LEI n.º 5/97, de 10 de fevereiro. Lei-Quadro da Educação pré-escolar. 1997. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/lei-quadro_educacao_pre-escolar.pdf

RAYNA, Sylvie Participação e qualidade do cuidado e da educação na creche, Pro-Posições | v. 24, n. 3 (72) | p. 65-80 | set./dez. 2013.

Published

2021-12-22

How to Cite

CARDONA, Maria Joao. A curriculum framework for children from 3 to 6 years old: the portuguese reality. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 113–128, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p113-128. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12665. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.