After all, what do babies want?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p377-390

Keywords:

Baby studies, Cartography, Diferences, Early childhood

Abstract

This article aims to discuss the baby as an analytical category based on some of Gilles Deleuze's ideas about difference. It uses the concept of crowd taken up by Antonio Negri, Michael Hardt and Paolo Virno and Fernand Deligny's ideas about acting and willing. From a methodological point of view, we propose cartography to trace lines traveled by the babies and over which they move. We also aim at evidencing the forces that seek to act on them. This is a theoretical-conceptual essay that takes place at the intersection of pedagogy, the epistemologies of difference, and the sociology of childhood, to contribute to the education and studies of babies in the direction of the multitude and multiplicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Tebet, UNICAMP

Pedagogue. Doctor in Education. Professor at UNICAMP

Anete Abramowicz, USP

Social scientist. Doctor in Education. Full Professor at USP. CNPq Productivity Scholarship

References

ABRAMOWICZ, Anete; RODRIGUES, Tatiane Consentino. Descolonizando as pesquisas com crianças e três obstáculos. Educação & Sociedade, v. 35, p. 461-474, 2014.

ABRAMOWICZ, Anete; LEVCOVITZ, Diana; RODRIGUES, Tatiane Cosentino. Infâncias em educação infantil. Pro-Posições, v. 20, p. 179-197, 2009.

DELEUZE, Gilles. Platão e o simulacro. In: DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido – 4 ed. – São Paulo: Perspectiva, 2011. pp. 259-271

DELIGNY, Fernand. Oeuvres . Paris: Ed. Arachnéen, 2007.

DELIGNY, Fernand. O aracniano e outros textos. Tradução de Lara de Malimpensa. São Paulo: n-1 edições, 2015.

DELIGNY, Fernand. Os vagabundos eficazes. N-1 edições. 2018

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: Curso do Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GALIMBERTI, Jacopo . Multitude in: Hypoteses, 2015. Disponível em: https://nomoi.hypotheses.org/263

GUATTARI, Felix. As creches e a iniciação. In: Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo : Brasiliense, 1987

HARDT, Michael e NEGRI, Antonio. Multidão: Guerra e democracia na era do Império: Guerra e democracia na era do Império. Rio de Janeiro: Record, 2005

IMPEDOVO, Maria Antonieta; TEBET, Gabriela. Baby wandering inside day-care: retracing directionality trough cartography. Early Child Development and Care, p. 1-12, 2019.

JENKS, Chris. Childhood and transgression. In: Studies in modern childhood. Palgrave Macmillan, London, 2005. p. 115-127.

KOHAN, Walter. Apontamentos filosóficos para uma (nova) política e uma (também nova) educação da infância. 27ª Reunião Anual da ANPED. 2004. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/diversos/te_walter_kohan.pdf

KOHAN, Walter. Aula Magna – Pós-Graduação/Pedagogia/Licenciaturas - O que significa pensar (hoje) com Paulo Freire? Vídeo. FEUSP Faculdade de Educação da USP, 2021 Duração: 1:41:40. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lWwYbqYdnCY

LAPOUJADE, D. As existências mínimas. São Paulo: N-1 Edições, 2017.

MANNHEIM, K. O problema sociológico das gerações. In: FORACCHI, M.; MANNHEIM, K. São Paulo: Editora Ática, 1982 (Coleção Grandes Cientistas Sociais, 25). p. 67-96.

MOZÈRE, Liane. What's the trouble with identity? Practices and theories from France. Contemporary Issues in Early Childhood, v. 7, n. 2, p. 109-118, 2006.

PELBART, P. P. Contra os limites da linguagem, a ética da imagem. Veritas (Porto Alegre), 65(2), 2020, e37090. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2020.2.37090

PONTES, Loani Cristina Buzo. Bebês e redes: cartografias que tornam visíveis trajetos e redes de bebês em (uma) creche a partir de um diálogo com Latour e Deligny. Dissertação de mestrado. Faculdade de Educação. UNICAMP. 2020.

TEBET, Gabriela; ABRAMOWICZ, Anete. Estudos de bebês: linhas e perspectivas de um campo em construção. ETD: Educaçao Temática Digital, v. 20, n. 4, p. 924-946, 2018.

TEBET, Gabriela; ABRAMOWICZ, Anete. O bebê interroga a sociologia da infância. Linhas Críticas, v. 20, n. 41, p. 43-61, 2014.

VIRNO, Paolo. Gramática da Multidão. Para Uma Análise das Formas de Vida Contemporâneas. Annablume, 2013

Published

2021-12-22

How to Cite

TEBET, Gabriela; ABRAMOWICZ, Anete. After all, what do babies want?. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 377–390, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p377-390. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12671. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.