Contextualization of ProInfo in the performance of professionals at the Municipal Technology Nucleus (NTM) of Mossoró-RN

Authors

  • Maquezia Emília de Morais Secretaria Municipal de Educação de Mossoró-RN (SME)
  • Maria Edgleuma de Andrade Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p861-877

Keywords:

Educational policy, Continuing education, Information and communication technology, ProInfo, Educational Technology Center

Abstract

This study analyzed the performance of professionals from the Municipal Educational Technology Center (NTM) of Mossoró-RN in the recontextualization of the National Educational Technology Program (ProInfo). The policy cycle approach proposed by Ball and Bowe (1992) was used as an analytical theoretical framework. We performed non-participant observation with research journal entry; semi-structured interview with professionals working at the NTM and core course teachers, using content analysis in Bardin (2011). The research findings pointed out that the subjects included in the NTM interpret and recontextualize ProInfo, demonstrating that, in practice, policies undergo transformations, permeated by the correlation of forces to meet the local specificities of continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maquezia Emília de Morais, Secretaria Municipal de Educação de Mossoró-RN (SME)

Mestre em Educação pela UERN. Docente da Educação Básica da Secretaria Municipal de Educação de Mossoró-RN. Docente da Educação Básica da Rede Estadual do RN.

Maria Edgleuma de Andrade, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pela UFPB. Professora da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN, atuando no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação em Educação.

ORCID:

http://orcid.org/0000-0003-2386-3629

References

BALL, S.J; BOWE, R. The Policy Processes and the Processes of Policy. In: BOWE, Richard; BALL, Stephen J; GOLD, Anne (Org.). Reforming Education and Changing Schools: Case Studies in Policy Sociology. Londres: Routledge, 1992. p. 6-23.

BALL, Stephen J; MAINARDES, Jefferson (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez. 2011.

BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. PARASKEVA, João M. (tradutor). Currículo sem fronteiras. v. 1, n. 2, p. 99-116, dez, 2001. Disponível em: Acesso em: 01 abril. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Núcleos de Tecnologia Educacional – NTE: Caracterização e Critérios para Criação e Implantação. Brasília-DF, 1997. Disponível em: <https://www.fnde.gov.br/sigetec/upload/manuais/cat_crit_NTE.doc>. Acesso em: 22 fev. 2016.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE 2014/2024). Brasília: 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 10 de jun. 2016

BRAUN, Annete.; MAGUIRE, Meg.; BALL, Stephen. J. Promulgações políticas na escola secundária do Reino Unido: examinando política, prática e posicionamento escolar. 2010.

CICLO de Políticas /Análise de Políticas. Stephen, J. Ball. Tradução: grupo de pesquisa currículo, sujeitos, conhecimento e cultura. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Vídeo (50 min. 30 s.) Novembro, 2009. Disponível em: http://www.ustream.tv/recorded/17998808. Acesso em 20 de outubro de 2015.

DEVECHI, Catia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo Luiz. Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação. V. 15 n. 43 jan./abr., 2010.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2003.

LOPES, Alice Casimiro. Tensões entre recontextualização e hibridismo nas políticas de currículo. 2013.Disponível em:<28reuniao.anped.org.br/textos/gt12/gt12201int.rtf.>. Acesso em: 05 setembro.2015.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 248-282.

MAINARDES, Jefferson; STREMEL, Silvana. A teoria de Basil Bernstein e algumas

de suas contribuições para as pesquisas sobre políticas educacionais e curriculares. In: Revista Teias. v 11. maio/agosto. 2010.

MOSSORÓ. Plano tecnológico educacional – PTE: criação de Núcleo Tecnológico Educacional Municipal - NTM em Mossoró/ RN. Mossoró-RN. 2010.

NÚCLEO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL MUNICIPAL. Histórico do Núcleo de Tecnologia Educacional Municipal. S/D. Disponível em: <http://tecnologiasmossoro.blogspot.com.br/p/n.html>. Acesso em: 06 mai. 2015.

SILVA. Denys, Brasil, Rodrigues da. LOPES, Alice Casimiro. Competências nas políticas de currículo: recontextualização pela comunidade disciplinar de ensino de física. In Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Vol. 7 N.1. 2007. Disponível em: <http://www.cienciamao.usp.br/dados/rab/_competenciasnaspoliticas.artigocompleto.pdf>. Acesso em: 20 maio. 2015.

Published

2021-11-30

How to Cite

MORAIS, Maquezia Emília de; ANDRADE, Maria Edgleuma de. Contextualization of ProInfo in the performance of professionals at the Municipal Technology Nucleus (NTM) of Mossoró-RN. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 861–877, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p861-877. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12994. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.