The question of medicalization as a bridge to school inclusion

Authors

  • Fábio Henrique Silva UFMG
  • Mônica Maria Farid Rahme Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p66-85

Keywords:

Intellectual Disability, Medicalization, Inclusion

Abstract

This article aims to analyze the issue of medicalization in the educational field, questioning whether it constitutes an impasse for the process of school inclusion. Therefore, we will initially focus on historical elements about disability, and we will map discourses about mental/intellectual disability. Then, we will develop the theme of medicalization and move forward in the sense of questioning how this phenomenon can interfere in the practices established in the school routine. Finally, we will discuss fragments of a field research, presenting the speeches of education and health professionals regarding non-learning, which indicate an interpretative confluence between the two fields and reveal the intricacies of medicalization of school complaints.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Henrique Silva, UFMG

Doutorando em Psicologia UFMG

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-IV-TR tm - texto revisado. 4.ed., [rev.]. Porto Alegre: Artmed, 2002.

AMERICAN ASSOCIATION ON MENTAL RETARDATION. Retardo mental: definição, classificação e sistemas de apoio. 10ed. Porto Alegre : Artmed, 2006.

ANTUNES, Mitsuko Aparecida M. Psicologia e Educação no Brasil: uma análise histórica. In: AZZI, Roberta G.; GIANFALDONI, Mônica Helena T. A. Psicologia e Educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011, p. 9-31.

BERCHERIE, Paul. A clínica psiquiátrica da criança: Estudo histórico. In: CIRINO, Oscar. Psicanálise e psiquiatria com crianças: Desenvolvimento ou estrutura. Belo Horizonte: Editora autêntica, 2001, p.127-144.

BEZERRA, Milene Ferreira; MARTINS, Paulo César Ribeiro. A concepção de deficiência intelectual ao longo da história. In: Interfaces da Educação. Paranaíba, v1., n.3, p. 73-84, 2010.

BROGNA, Patricia. Las reprentaciones de la discapacidad: la vigencia del passado en las estructuras sociales presentes. In: . Brogna, Patricia (org.). Visiones e revisiones de la discapacidad.Trad. Ventura, Mariano Sanchéz. México, 2009, p.157-187.

CAMPOS, Regina Helena de F. Psicologia e Educação no Brasil no início do século XX: o diálogo com especialistas europeus, o olhar sobre a cultura brasileira. In: AZZI, Roberta G.; GIANFALDONI, Mônica Helena T. A. Psicologia e Educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011, p. 33-49.

CANGUILHEM, Georges. O cérebro e o pensamento. In: Natureza Humana. São Paulo, v. 8, n. 1, p. 183-210, jan./jun. 2006.

CARNEIRO, Maria Sylvia C. Deficiência intelectual como produção social: reflexões a partir da abordagem histórico-cultural. In: Reunião anual da ANPEd, 37, 2015, Florianópolis. P. 1-17. Disponível em: www.anped.org.br. Acesso em 03-12-2016.

DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.

FOUCAULT, Michel. Historia de la medicalización. Educación médica y salud, v. 11, n. 1, p. 3-25, 1977.

GAUDENZI, Paula; ORTEGA, Francisco. Problematizando o conceito de deficiência a partir das noções de autonomia e normalidade. Ciência e Saúde, v. 21, n. 10, p. 3061-3070, 2016.

GILL, Rosalind. Análise de discurso. In: Bauer, Martin W. & Gaskell, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 244-270.

HELSINGER, Natasha M. A concepção normativa do funcionamento psíquico e os processos de subjetivação: o cérebro na era da pós-psicanálise. Revista Epos [online], v..6, n.1, p. 4-34, 2015. Disponível em:

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2178-700X2015000100002

Acesso: 18-12-2021.

JATOBÁ, Carla. Itinerário da educação primária pública francesa: da Sociedade Livre para o Estudo Psicológico da criança em Alfredo Binet. In: Às sombras das escalas: um estudo sobre a concepção de anormalidade em Alfred Binet. BH: Fino Traço, 2016.

PACHECO, Kátia; ALVES, Vera Lúcia. A história da deficiência, da marginalização à inclusão social: uma mudança de paradigma. ACTA FISIATR; v.14, n. 4, p. 242 – 248, 2007.

PATTO, Maria Helena de S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Editora Intermeios, 2015.

PESSOTTI, Isaías. Deficiência mental: da superstição à ciência. SP: T. A. Queiroz Editor, 1984.

PETERSEN, Laenia M. Diferenças individuais: contribuições dos estudos de Alfred Binet para a reforma educacional mineira (1925-1940). 2021. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.

PLAISANCE, Eric. Tema em destaque: ética e inclusão. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 139, p.13-43, jan./abr. 2010.

ROSSATO, Solange Pereira Marques; LEONARDO, Nilza Sanches Tessaro. A deficiência intelectual na concepção de educadores da Educação Especial: contribuições da psicologia histórico cultural. In: Revista Brasileira de Educação Especial. Marília, v.17, n.1, p. 71-86, jan./abr. 2011.

SALVADOR, César Coll & Cols. A psicologia da educação e a psicologia do ensino. In: ______. Psicologia do Ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000, p 21-77.

SILVA, Carla M.. Deficiência intelectual no Brasil: uma análise relativa a um conceito e aos processos de escolarização. 2016. 1Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

SILVA, Carla M.; BAPTISTA, Claudio Roberto. Patologização e medicalização da vida: infância e os processos de escolarização. In: CECCIM, Ricardo B.; FREITAS, Cláudia R.

Fármacos, remédios, medicamentos: o que a educação tem com isso? Porto Alegre: Editora Rede Unida, v. I, 2021, p.53-64.

Published

2022-04-27

How to Cite

SILVA, Fábio Henrique; RAHME, Mônica Maria Farid. The question of medicalization as a bridge to school inclusion. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 66–85, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p66-85. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13297. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Infância, narrativa e educação: diálogos pela alteridade

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.