Parents' participation in the daily life of IFSC integrated courses from the perspective of pedagogical coordination
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp621-637Keywords:
Integrated teaching, Parental participation, Democratic school, Participative managementAbstract
This research aims to understand, from the perspective of the pedagogical coordinators, how the relationship between the parents of the students of the Technical Courses Integrated to High School of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Santa Catarina (IFSC) with the institution of school in which your children study. Methodologically, it is a qualitative and dialectical research that made use of bibliographic references and data collection through a questionnaire applied to 12 public servants assigned to pedagogical coordinations in three of the six geographic regions covered by the IFSC in Santa Catarina. The results demon-strate that the execution of the partnership between the educational institution and the family cannot depend on just one side.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Brasília, 2008.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 1996.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Orgs.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
FRANCO, Maria Laura Barbosa. Questões metodológicas e o papel do sujeito pesquisador. In: TRINDADE, V, FAZENDA, I., LINHARES, C. (Orgs.). Os Lugares dos Sujeitos na Pesquisa Educacional. Campo Grande: UFMS, 1999.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, nº 129, 2014.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: Gaudêncio Frigotto; Maria Ciavatta; Marise Ramos. (Org.). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradição. São Paulo: Cortez, 2005.
GUTIERREZ, Gustavo Luiz. Autogestão de empresas: considerações a respeito de um modelo possível. Revista de Administração de Empresas, v. 28, n. 2, 1988.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática, 5. ed. Goiânia, Alternativa, 2004.
LOTTERMANN, Osmar. O currículo integrado na educação de jovens e adultos. Dissertação (Mestrado em Educação nas ciências) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Ijuí, 2012.
LÜCK, Heloísa et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar: Rio de janeiro: DP&A, 1998.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
OLIVEIRA, Gercina Alves de. A burocracia weberiana e a administração federal brasileira. Revista De Administração Pública, v. 35, nº 02, 1970.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2016.
PASQUALLI, Roberta; SILVA, Angela; SILVA, Vitor Gomes da. A Pesquisa como Princípio Educativo no Currículo Integrado. Debates em Educação, v. par11, nº 24. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6294. Acesso em: 11 jan. 2022.
RAMOS, Marise N. Trabalho, educação e correntes pedagógicas no Brasil: um estudo a partir da formação dos trabalhadores técnicos da saúde. Rio de Janeiro: EPSJV/Fiocruz e Ed. UFRJ, 2010.
SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Rev. Bras. Educ. 2007, vol.12, nº.34, 2007.
SILVA, Tomaz Tadeu Da. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
SPÓSITO, Marília Pontes. Educação, gestão democrática e participação popular. In: BASTOS, João Baptista (org.). Gestão Democrática. 3° edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
WEBER, Max. Ensaios de Sociologia. Rio de Janeiro: LTC, 1982.
VEIGA, Ilma Passos; FONSECA, Marília. As dimensões do projeto político-pedagógico: novos desafios para a escola. Campinas: Papirus, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).