Necessary knowledge for acupuncturists

a look from teacher trainers

Authors

  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará
  • Evanilse Maria Leite Fernandes Sales Faculdade Einstein - FACEI

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe13417

Keywords:

Teaching Knowledge, Acupuncture, Teacher Trainer, ABA

Abstract

Knowledge inherent to acupuncturists for efficient practice is fundamental. We aimed to analyze the knowledge that acupuncturists need to have in to develop an efficient practice. This qualitative study, with semi-structured interviews, was carried out with four teacher trainers from the Brazilian Association of Acupuncture. The answers were evaluated by content analysis, and three categories emerged: teachings beyond the contents; knowledge for professional success, and knowledge of the good acupuncturist. The analyzed data showed that the knowledge of acupuncturists should be disciplinary, curricular and pedagogical. This knowledge is not enough to form good professionals, because they need holistic knowledge to deal with the vicissitudes of the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 2 do CNPq. Possui Graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (UFPA, 1989), Especialização em Ensino de Ciências (UEPA, 2000), Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA, 2005), Doutorado em Educação Para a Ciência (UNESP, 2009) , Pós-Doutorado em Ciências da Educação (Universidade do Porto, 2014) e Pós-Doutorado em Educação para a Ciência (UNESP - 2018 - 2019). Pós-doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (agosto/2021 a Julho/2022). Atualmente é Professor Associado III da Universidade Federal do Pará. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (IEMCI/PPGECM) e da Faculdade de Pedagogia (Campus Castanhal). Coordenador do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão FormAÇÃO de Professores de Ciências. Coordenador do Clube de Ciências Prof. Dr. Cristovam W. P. Diniz. Linha de pesquisa: Formação de Professores de Ciências e Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem de Ciências.

Evanilse Maria Leite Fernandes Sales, Faculdade Einstein - FACEI

Professora Formadora da Associação Brasileira de Acupuntura (ABA) e da Faculdade Einstein.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares no SUS: atitude de ampliação de acesso. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Brasília (DF): Ministério da Saúde, 2006. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_praticas_integrativas_complementares_2ed.pdf Acesso em: 24 fev. 2022.

CARNEVALE, R. C.; BRANDÃO, A. L.; FERRAZ, R. O.; BARROS, N. F. O Ensino de Acupuntura na Escola Médica: interesse e desconhecimento. Revista Brasileira de Educação Médica, Campinas (SP), v. 4, n. 01, p. 134-144, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/fdTrnmHMphTWJ9xrnpgtYtK/abstract/?lang=pt Acesso em: 24 fev. 2022.

CINTRA, M. E. R.; PEREIRA, P. P. G. Percepções de corpo identificadas entre pacientes e profissionais de medicina tradicional chinesa do Centro de Saúde Escola do Butantã. Saúde Soc. São Paulo, v. 21, n. 1, p.193-205, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/XtvxBxgGYJPB8zHgcnkLwXk/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 nov. 2022. Doi: https://doi.org/10.1590/S0104-12902012000100019

COLLADO, C. F.; SAMPIERI, R. H. Metodologia da Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2014.

COUTINHO, B. D.; DULCETTI, P. G. S. O Movimento Yin e Yang na Cosmologia da Medicina Chinesa. História, Ciências, Saúde, Manguinhos (RJ), v. 22, n. 3, p. 797-811, jul-set, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/YWRvdMQ73bgFzvSp7SCKryM/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 24 fev. 2022.

ESTEVES, J. L. S. et al. Uso da Acupuntura no Tratamento de Bruxismo. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 15, n. 1, p. 763-773, jan./jul. 2017. Disponível em: http://periodicos.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/4140/3114 Acesso em: 20 nov. 2022. Doi: http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v15i1.4140

FIORENTINI, D. et al. O desafio de ser professor de Matemática hoje no Brasil. IN: FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. (orgs.). Cultura, Formação e Desenvolvimento Profissional de Professores que Ensinam Matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo. Musa Editora, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

GAUTHIER, C. Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí (RS): Unijuí, 1998.

IORIO, R. C.; ALVARENGA, A. T.; YAMAMURA, Y. Acupuntura no Currículo Médico: Visão de Estudantes de Graduação em Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro (RJ), v. 28, n. 1, p. 223-233, set/dez, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/GSDnwvkHyZKVHvYVmpCXVjD/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 24 fev. 2022.

LUZ, G. M.; BARROS, C. S.; ARSLAN, L. M.; PAREJA FILHO, H. J.; SHUSTERMAN, RICHARD. Cuidados silenciosos no zumbir da educação: integração corpo-mente-cultura no processo de ensino-aprendizagem. 1. ed. Uberlândia, MG: Regência e Arte Editora, 2022. Disponível em: https://web.archive.org/web/20220810072321id_/https://doi.editoracubo.com.br/10.4322/978-65-86906-13-4 Acesso em: 20 nov. 2022.

MÜLLER, T. L. Práticas Integrativas e Complementares na atenção básica do Sistema Único de Saúde do município de Porto Alegre, RS: desafios atuais. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/157530 Acesso em: 20 nov. 2022.

NGUYEN, V.; NGUYEN, C. R. N. Medicine Traditionelle Chinoise. Marseille (FR): Édition NVN, 1984.

NUNES, M. F.; JUNGES, J. R.; GONÇALVES, T. R.; MOTTA, M. A. A Acupuntura vai além da agulha: trajetórias de formação e atuação de acupunturistas. Saúde Soc., São Paulo (SP), v. 26, n. 1, p. 300-311, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/YY9ts75mZFyf7d9ZV46q3BM/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 24 fev. 2022.

MACHADO, M. M. T.; OLIVEIRA, J. C.; FECHINE, Á. D. L. Acupuntura: Conhecimento e Percepção de Professores Universitários. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 41-49, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/XsmQNfPrmcCnwWwp955dm8N/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 nov. 2022.

PIVETTA, A. Ensino e Aprendizagem sobre Medicina Tradicional Chinesa e Técnicas de Acupressão como possibilidade de cuidade em Saúde. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Programa de Pós-Greaduação em Enfermagem. Santa Maria (RS), 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/7442/PIVETTA%2c%20ADRIELI.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 20 nov. 2022.

ROCHA, S. P.; GALLIAN, D. M. C. A Acupuntura no Brasil: uma concepção de desafios e lutas omitidos ou esquecidos pela história – Entrevista com Dr. Evaldo Martins Leite. Interface, Comunicação, Saúde, Educação, São Paulo (SP), v. 20, n. 56, p. 239-247, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/gCVLvDC85XwZVKhfKwdtPLC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 24 fev. 2022.

SILVA, E. D. C.; TESSER, C. D. Os predicados positivos desses docentes que se dedicam de “corpo e alma” a ação docente, os destacam dos demais por suas práticas dinâmicas e contextualizadas que se tornam referência para todos. Cad. Saúde Pública, v. 29, n. 11, nov./2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/FkQRzB95pLk64PfJgJBbnrR/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 nov. 2022. Doi: https://doi.org/10.1590/0102-311x00159612

SILVA, M. G. M. Os Saberes Docentes Necessários a um Educador Matemático: o que pensam os professores-formadores numa perspectiva de formação inicial. (Trabalho de Conclusão de Curso). Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal (PA), Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2011.

SILVA, M. G. M.; MALHEIRO, J. M. S.; PAULETTI, F. Os Saberes Docentes necessários a um Educador Matemático: o que pensam os Professores-Formadores numa perspectiva de Formação Inicial? E-Book VII Congresso Nacional de Pesquisa e Ensino em Ciências. Campina Grande, 6-8 jul. 2022. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/87870 Acesso em: 17 nov. 2022.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis (RJ): Vozes, 2002.

TESSER, C. D.; DALLEGRAVE, D. Práticas integrativas e complementares e medicalização social: indefinições, riscos e potências na atenção primária à saúde. Cad. Saúde Pública, v. 36, n. 9, 2020. e00231519. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/fNcSWwm5tSXLjcxYV7ncj5p/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 nov. 2022. Doi: https://doi.org/10.1590/0102-311X00231519

Published

2023-03-25

How to Cite

MALHEIRO, João Manoel da Silva; SALES, Evanilse Maria Leite Fernandes. Necessary knowledge for acupuncturists: a look from teacher trainers. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e13417, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe13417. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13417. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.