I am a feminist

narratives of young college students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p549-565

Keywords:

Narratives, Feminism, Documentary method

Abstract

This article presents the results of an investigation on how young college students recognized themselves as feminists. From their narratives it intends to reconstruct the meaning that guides their actions as young people and feminists. The study is based on the concepts of generation and recognition. This is a qualitative research that uses the assumptions of social phenomenology, narrative interview and the documentary method. From the results, senses and meanings emerged that composed the orientation model called "Women's Education" resulting from the lived and shared experiences that promoted their recognition as women, young people, and feminists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Daniele Mendes Carrera , Faculdade de Anhanguera/São Paulo

Mestra em Educação na linha de Formação de Professores e Práticas Educativas pela Universidade do Estado do Pará (PPGED/UEPA). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), com pesquisa na área de Gênero e Educação. Membro dos Grupos de Pesquisa sobre Juventude, Educação e Sociabilidades (JEDS/CCSE/UEPA) e sobre Gênero, Feminismos e Sexualidades (GEFES/CCSE/UEPA). Experiência no Ensino Superior, atuando na parte de coordenação pedagógica e como professora e tutora nos cursos de licenciatura e em Educação a Distância. Experiência na Educação básica, atuando como professora da Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental.

Lucelia de Moraes Braga Bassalo, Universidade do Estado do Pará (UEPA)

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED), da Universidade Estadual do Pará (UEPA). Líder do Grupo de Pesquisa Juventude, Educação e Sociabilidades (JEDS/UEPa) e Pesquisadora  do Grupo de Pesquisa Gerações e Juventude (GERAJU/UnB).

References

BASSALO, Lucélia de Moraes Braga; WELLER, Wivian. Jovem e mulher: um estudo sobre os posicionamentos de internautas feministas. In: SOUSA, Carlos Ângelo de Menezes (org) et al. Juventudes e Tecnologias: sociabilidades e aprendizagens. Brasília: Liber Livro, 2015.

BOHNSACK, Ralf; WELLER, Wivian. O Método Documentário na análise de grupos de discussão. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (org). Metodologia de Pesquisa Qualitativa em Educação. 3.ed. Petrópolis, Rj: Vozes, 2013.

CAMINHA, Oliveira de Iraquitan. Fenomenologia e Educação. Trilhas Filosóficas – Revista Acadêmica de Filosofia, Caicó-RN, ano V, n. 2, jul.-dez. 2012, p. 11-21.

COSTA, Ana Alice A; SARDENBERG, Cecília Maria B. O Feminismo do Brasil: reflexões teóricas e perspectivas. Salvador: UFBA / Núcleo de Estudos Interdisciplinares sobre a Mulher, 2008.

FRASER, Nancy. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça numa era “pós-socialista”. Cadernos de Campo (São Paulo-1991), v. 15, n. 14-15, p. 231-239, 2006.

FRASER, Nancy. Reconhecimento sem ética?. Revista Lua Nova, São Paulo, 70: p. 101-138, 2007.

FRASER, Nancy. Mapeando a imaginação feminista: da redistribuição ao reconhecimento e à representação. Revista Estudos Feministas, v. 15, p. 291-308, 2007b.

GATTI, Bernadete; ANDRÉ, Marli. A Relevância dos Métodos de Pesquisa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle. Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação. 2a edição. Petrópolis: Vozes, 2011.

JOVCHELOVICTH, Sandra; BAUER, W. Martin. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto imagem e som. Um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 90-113.

MANNHEIM, Karl. El problema de las generaciones. REIS – Revista Espanola de lnvestigaciones Sociológicas, Madrid, Espafia, n. 62, p. 193-242, abr./jun. 1993.

MARGULIS, Mario; URRESTI, Marcelo. La juventud es más que una palavra. In: MARGULIS, M. (Org.). La juventudes más que una palavra: ensayos sobre cultura y juventud. Buenos Aires: Biblios, 2000, p. 13-30.

PEDRO, Joana Maria. (2005). Feminismo e gênero na universidade: trajetórias e tensões da militância. História Unisinos, v. 9, n. 3, p. 170-176, 2005.

SCHUTZ, Alfred. Fenomenologia e Relações Sociais. Rio de Janeiro. 1979.

SCHÜTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicole (orgs.). Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação: Teoria e Prática. 3.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

SPINELLI, Leticia Machado. Repensando o reconhecimento: a crítica de Nancy Fraser ao modelo identitário de Axel Honneth. Revista de Ciências Sociais, v.6, no 1, p.204-234, jan./jun. 2016.

WELLER, Wivian; et al. Karl Mannheim e o Método Documentário de Interpretação: uma forma de análise das visões de mundo. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. XVIII, n. 2, p. 375-396, jul./dez. 2002.

WELLER, Wivian. A atualidade do conceito de gerações de Karl Mannheim. Sociedade e Estado, v. 25, n. 2, p. 205-224, maio/ago. 2010.

WELLER, Wivian; BASSALO, Lucélia de Moraes Braga. A insurgência de uma geração de jovens conservadores: reflexões a partir de Karl Mannheim. Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 391-408, 2020.

Published

2022-08-31

How to Cite

MENDES CARRERA , Ana Daniele; BASSALO, Lucelia de Moraes Braga. I am a feminist: narratives of young college students. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 549–565, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p549-565. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13743. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.