The centrality of human understanding in times of uncertainty
open rationality, ethics, and poetry for a regenerated humanism
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p1-12Keywords:
Complexity, Human Understanding, Education, Complex ThinkingAbstract
This theoretical-bibliographical essay brings human understanding as a key idea of Morin's thought in education. It highlights the importance of ethics and recognizes the poetic dimension of existence as access to knowledge.
Downloads
References
BRETON. A. Manifesto surrealista. Disponível em https://www.marxists.org/portugues/breton/1924/mes/surrealista.htm#topp . Acesso em 22 de agosto de 2022.
CANDIDO, A. Romantismo, negatividade, modernidade. Disponível em http://revistas.unam.mx/index.php/acel/article/viewFile/31656/29264. Acesso em 22 de agosto de 2022.
LIMA, A. A. S.; ROVAI, E. Escola, espaço de subjetivação: de Freud a Morin. São Paulo: Blucher, 2022.
MORAES, M. C. Pensamento eco-sistêmico: educação, aprendizagem e cidadania no século XXI. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
MORIN, E. Amor, poesia, sabedoria. 7 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 14 ed. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil,, 2008.
MORIN, E. O método 6: ética. 4 ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
MORIN, E. Meus demônios. 6 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, E. Sobre a estética. Rio de Janeiro: Pró-Saber, 2017.
MORIN, E. A aventura de O Método e para uma racionalidade aberta. São Paulo: Edições SESC, 2020a.
MORIN, E. É hora de mudarmos de via: lições do coronavírus. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2020b.
MORIN, E; CIURANA, E.; MOTTA, R.D. Educar na era planetária: O pensamento complexo no erro e na incerteza humana. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MORIN, E.; DÍAZ, C. J. D. Em busca de rotas criativas: educação, universidade e complexidade. In: MORIN, E.; DIÁZ, C.J.D. Reinventar a educação: abrir caminhos para a metamorfose da humanidade. São Paulo: Palas Athena, 2016, p.65 - 100.
PETRÁGLIA, I.; ARONE, M. Autoformação. In: ARNT, R.; SCHERRE, P. (Orgs.). Dicionário [livro eletrônico]: rumo à civilização da religação e ao bem viver. Fortaleza, CE: Editora UECE, 2021. p. 38–41. Disponível em: . Acesso em: 28 fev. 2022.
ROLDÃO, F. D. Diálogos com Morin e Vigotski: contribuição para estratégias imaginativas na universidade. 2022. 190f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Paraná, Setor de Educação, Curitiba, 2022.
SÁ, R. A. de. Contribuições teórico-metodológicas do Pensamento Complexo para a construção de uma Pedagogia Complexa. In: SÁ, Ricardo Antunes; BEHRENS, Marilda Aparecida. Teoria da Complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma Pedagogia Complexa. Curitiba: APPRIS Editora, 2019. p.17-63.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).