Self-regulation of elementary student learning in the context of remote education

Authors

  • Beatriz Silva Zivich Universidade Estadual de Londrina
  • Paula Mariza Zedu Alliprandini Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14082

Keywords:

Education, Learning strategies, Pandemic

Abstract

Self-regulation can be defined as an active process in which people systematically direct their actions to achieve established goals. 45 Elementary School students participated, 65% female and 35% male. For data collection, a characterization form of the participants and the Learning Strategies Scale for Elementary Education (EAVAP-EF) were used. of the three-point Likert type, adapted for the context of remote teaching. Data collection was carried out online, by sending a link so that participants could access the instruments on the “Google Forms” platform. The results indicated that students do not frequently put into practice dysfunctional learning strategies and use, with low frequency, cognitive and metacognitive strategies, which indicates the need for teaching learning strategies, with a view to promoting students' self-regulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLIPRANDINI, P. M. Z. RUFINI, S. E. A autorregulação é condição imperativa para o sucesso da aprendizagem de estudantes no contexto de Educação a Distância? In: FRISON, L, M, B. BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: cenários, desafios, perspectivas para o contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 253-273.

AZZI, R. G. IAOCHITE, R. T. POLYDORO. Teoria social cognitiva na Educação: contribuições e direções futuras. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL TEORIA SOCIAL COGNITIVA EM DEBATE, 1., 2015, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 2015.

BANDURA, A. A teoria social cognitiva na perspectiva da agência. In: BANDURA, A.; AZZI, R. B.; POLYDORO, S. Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. (ed.). Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BORUCHOVITCH, E. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: reflexão e crítica, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 361-76, jul./dez. 1999.

BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Estratégias de aprendizagem: conceituação e avaliação. In: NORONHA, A. P. P.; SISTO, F. F. Facetas do fazer em avaliação psicológica. São Paulo: Vetor, 2006. p. 107-124.

BZUNECK, J. A. Prefácio. In: BANDURA, A.; AZZI, R. G.; POLYDORO, S. A. G. (ed.). Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

DALMORO, M.; VIEIRA, K. M. Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados?. Revista Gestão Organizacional, v. 6, n. 3, p. 161-174, 2013.

FRISON, L, M, B.; BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: modelos teóricos e reflexões para a prática pedagógica. In: FRISON, L, M, B. BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: cenários, desafios, perspectivas para o contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2020. p. 17-30.

GLIEM, J. A.; GLIEM, R. R. Calculating, interpreting, and reporting Cronbach’s alpha reliability coefficient for Likert-type scales. In: Midwest research to practice conference in adult, continuing, and community education, 2003, Ohio. Proceedings […]. Ohio: Ohio State University, 2004. p. 82-88. Disponível em: https://scholarworks.iupui.edu/bitstream/handle/1805/344/gliem+&+gliem.pdf?sequence=1. Acesso em: 15 ago. 2021.

OLIVEIRA, K. L.; BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. (org.). Escala de Avaliação das estratégias de aprendizagem para o ensino fundamental. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

PAULINO, P.; SÁ, I.; SILVA, A. L. Autorregulação da motivação: crenças e estratégias de alunos portugueses do 7º ao 9º ano de escolaridade. Psicologia: Reflexao e Critica, Porto Alegre, v. 28, n. 3, p. 574-582, set. 2015.

PARANÁ. Decreto nº 4230. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavirus - COVID-19. Curitiba: Governo do Estado do Paraná, 2020. Disponível em: http://www.aen.pr.gov.br/arquivos/Decreto_4230.pdf. Acesso em 13 abr. 2021.

POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 29, p. 75-94, 2009.

SAMPAIO, R. K. N.; POLYDORO, S. A. J.; Rosário, P. S. L. F. Autorregulação da aprendizagem e a procrastinação acadêmica em estudantes Universitários.

SELAU, F. F. et al. Fontes de autoeficácia e atividades experimentais de física: um estudo exploratório. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 1-9, 2019.

SILVA, A. L.; SIMÃO, A. M. V.; SÁ, I. A Auto-regulação da aprendizagem: estudos teóricos e empíricos. InterMeio: Revista do mestrado em Educação, Campo Grande, v. 10, n. 19, p. 58-74. 2004.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2009. p. 31-42.

Published

2023-06-05

How to Cite

ZIVICH, Beatriz Silva; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Self-regulation of elementary student learning in the context of remote education. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14082, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14082. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14082. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.