Condorcet and professional education in the genesis of contemporary society
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14173Keywords:
Condorcet, Professional instruction., Brazilian educationAbstract
The article analyzes the proposals of the philosopher Condorcet (1743 – 1794) for the organization of professional instruction in revolutionary France and establishes a dialogue with current Brazilian education. It was concluded that Condorcet thought of professional instruction as an instrument for conforming individuals to the nascent society. In addition, the liberal values that guided him are re-signified and adapted to the Brazilian reality in a context of crisis.
Downloads
References
BOTO, Carlota. A escola do homem novo. Entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. São Paulo: Editora da Unesp, 1996.
CASSIRER, Ernst. A filosofia do Iluminismo. Tradução de Álvaro Cabral. Campinas: Unicamp, 1992.
COELHO, Marcos Pereira. Condorcet - educação e instrução: a busca da perfectibilidade humana como sentido da vida. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2006.
COGGIOLA, Osvaldo. A primeira internacional operária e a comuna de Paris. Revista Aurora, Marília, Ano V, v. 08, p. 165 – 183, ago. 2011.
CONDORCET, Marie Jean Antoine Nicolas de Caritat. Cinco memórias sobre a instrução pública. Tradução Maria das Graças Souza. São Paulo: Editora Unesp, 2008.
______. Escritos sobre a instrução pública. Tradução Maria Auxiliadora Cavazzotti, Ligia Regina Klein e Fani Goldfarb Figueira. Campinas: Autores Associados, 2010.
FRANÇA. Lei Le Chapelier, de 14 de Junho de 1791. UFMG, S/D. Disponível em: < https://www.fafich.ufmg.br/hist_discip_grad/LeiChapelier.pdf >. Acesso em: 10 Jun. 2022.
HOBSBAWM, Eric. A Era das Revoluções 1789-1848. Tradução Maria Tereza Lopes Teixeira e Marcos Penchel. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.
MACEDO, José Rivair. Viver nas Cidades Medievais. São Paulo: Moderna, 1999.
MARCANTONIO, Jonathan Hernardes. Modernidade e secularização. Revista do Curso de Direito da Universidade Metodista de São Paulo. São Paulo, v.8, n.8, 2011. Disponível em: < https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/RFD/article/view/2605>. Acesso em: 12 ago. 2022.
MARX, Karl. O Capital. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. v. 02.
RUDÉ, George: A multidão na história: Estudo dos movimentos populares na França e na Inglaterra 1730-1848. Tradução Waltensir Dutra. Rio de janeiro: Ed Campus, 1991.
RUGIO, Antonio Santoni. Nostalgia do Mestre Artesão. Tradução Maria de Lourdes Menon. Campinas: Editora Autores Associados, 1998.
SILVA, Sidney Reinaldo. Instrução Pública e Formação Moral – A gênese do sujeito liberal segundo Condorcet. Campinas: Autores Associados, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).