Teaching internship as praxis and dialogue in the context of Postgraduate Strict Sensu

Authors

  • Jonatas Da Silva Santos Univali
  • Ademar de Lima Carvalho Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-14.e14190

Keywords:

Teaching internship, Praxis, Dialogue, Training

Abstract

The teaching internship in stricto sensu graduate studies in Brazil is mandatory for all graduate students of the Social Demand Program (DS) of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). This article, through the methodology of bibliographic research, problematizes the reasons for carrying out the teaching internship in the stricto sensu postgraduate context, postulating the importance of praxis and dialogue as the foundations of teacher training. It is argued that the teaching internship integrates the training of masters and doctoral students of stricto sensu postgraduate studies, providing the possibility of creating a correlation between theory and practice through direct participation in the reality of academic graduation and by approaching the fundamental attributes that constitute the teaching. The results pointed to the relationship between the normative acts of the CAPES Social Demand Program (DS) and the teaching internship as an obligation of the scholarship postgraduate students, as well as the importance of conceiving the teaching internship as praxis and dialogue not only to insert the intern in the classroom of undergraduate courses, but mainly to overcome the dichotomy between action and reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ademar de Lima Carvalho, Universidade Federal de Rondonópolis (UFR)

Professor Titular I no Departamento de Educação e programa de Pós-Graduação em Educação (UFR/MT). Doutorado em Educação (UNESP).

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo: Atlas, 2010.

ARAÚJO, O. H. A. O estágio como práxis, a pedagogia e a didática: que relação é essa?. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3096/931. Acesso em 28 set. 2022.

ARAÚJO, O. H. A.; MARTINS, E. S. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis respostas. Reflexão e Ação (versão eletrônica), v. 28, n. 1, p. 191-203, 2020. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/12902. Acesso em 3 out. 2022.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 set. 2022.

_____. Ministério da Educação (MEC). Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Portaria n. 17, de 10 de março de 1998. Aprova o regulamento do Programa de Demanda Social constante do anexo a esta Portaria. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 abr. 1998. Seção 1, p. 28.

_____. Ministério da Educação (MEC). Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Portaria n. 52, de 26 de maio de 2000. Aprova o regulamento do Programa de Demanda Social constante do anexo a esta Portaria. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 3 ago. 2000. Seção 1, p. 30-31. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic= 4143#anchor. Acesso em: 26 set. 2022.

_____. Ministério da Educação (MEC). Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Portaria n. 52, de 26 de setembro de 2002. Aprova o regulamento do Programa de Demanda Social constante do anexo a esta Portaria. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 set. 2002. Seção 1, p. 25-26. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic= 779#anchor. Acesso em: 26 set. 2022.

_____. Ministério da Educação (MEC). Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Portaria n. 76, de 14 de abril de 2010. Aprova o novo regulamento do Programa de Demanda Social constante do anexo a esta Portaria. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 19 abr. 2010. Seção 1, p. 31-31. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=741#anchor. Acesso em: 26 set. 2022.

CARVALHO, A. L. Os caminhos perversos da educação: a luta pela apropriação do conhecimento no cotidiano da sala de aula. Cuiabá: EdUfmt, 2005.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia como ciência da educação. 2. ed. revisada e ampliada. São Paulo: Cortez. 2008.

_____. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353>. ISSN 2176-6681. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353. Acesso em: 5 out. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

_____. Professora sim, tia não: cartas a quem ousar ensinar. 10. ed. São Paulo: Olho d’água, 2000.

JOAQUIM, N. F.; VILAS BOAS, A. A.; CARRIERI, A. P. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário?. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 351-365, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/wZvDC8QVWmL3VXk6mp7kXRP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 out. 2022.

LOURENÇO, C. D. S.; LIMA, M. C.; NARCISO, E. R. P. Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração?. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 3, p. 691-717, nov. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/LnBRp8XwNRj5Dx5WGC33ZTS/?lang=pt#ModalArticles. Acesso em: 02 out. 2022.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

PAIVA, P. R. Evasão de ex-bolsistas do Programa de Demanda Social da Capes. 2021. (Doutorado em Educação em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde do Instituto de Ciências Básicas da Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.

PAIVA, P. R.; SOUSA, N. H. B.; SOUZA, D. O. G. Características do programa de demanda social da CAPES. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.1, p. 2050-2065, jan. 2021. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/22768. Acesso em: 7 out. 2022.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis Pedagógica. v. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, 2006. Disponível em: https://revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 2 out. 2022.

VEIGA, I. P. A. “Didática da educação superior: construindo, caminhos para a prática pedagógica”. In: CANDAU, V. M.; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. (orgs.). Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis: Vozes, 2020.

Published

2023-02-02

How to Cite

DA SILVA SANTOS, Jonatas; CARVALHO, Ademar de Lima. Teaching internship as praxis and dialogue in the context of Postgraduate Strict Sensu. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–14.e14190, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-14.e14190. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14190. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.