Self-forming narrative

Authors

  • Paula Pereira Scherre UECE
  • Maria Cândida Moraes

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p198-218

Keywords:

Self-Forming Narrative, (Trans)formation, Research, Complexity, Transdisciplinarity

Abstract

This article aims to present a formation and research methodology entitled Self-Forming Narrative, covering the context of its development and creation, its objectives and motivations, its theoretical inspirations and its constitutive stages and dimensions. It is situated in the context of human formation, complex and transdisciplinary, which reconnects the human being in the processes of knowledge, formation, and research. The methodology consists of 4 reports and 11 dimensions. We hope this article can be the inspiration for other paths and processes of (trans)formation, unveiling the matrices and learning procedures, becoming aware of the underlying paradigms, creating times and spaces to be, to feel, to reflect, to know yourself and to build both individual and scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNT, Rosamaria de Medeiros. Docência transdisciplinar: em busca de novos princípios para ressignificar a prática educacional. 2007. 266 f. Tese (Doutorado em Educação: currículo). – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/9979/1/rosamaria.pdf Acesso em: 13 set. 2022.

ARNT, Rosamaria de Medeiros; SCHERRE, Paula Pereira. Principios Transdisciplinarios del Programa Generación de Paz: puntos de partida para la extensión y formación de educadores. In: UNIVERSITAS Nueva Civilización Editores. Desafíos de la educación escolar en un mundo complejo. Santiago de Chile: Universitas Nueva Civilización, 2014. p. 117-184.

CAVALCANTE, Ruth; GÓIS, Cezar Wagner Lima. Educação Biocêntrica: ciência, arte, mística, amor e transformação. Fortaleza: CDH, 2015.

CLANDININ, D. Jean. Engaging in narrative inquiry. California: Left Coast Press, 2013.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.

CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, Jorge. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Buenos Aires: Laerte, 2008. p. 11-61.

DAMÁSIO, António R. O erro de Descartes: emoção, razão e cérebro humano. Tradução Dora Vicente e Georgina Segurado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

FURLANETTO, Ecleide. Processos de (trans)formação do professor: diálogos transdisciplinares. EccoS – Revista Científica, São Paulo, v.12, n.1, p. 85-101 jan-jun. 2010. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/715/71518577005.pdf. Acesso em: 13 set. 2022.

GALVANI, Pascal. A autoformação, uma perspectiva transpessoal, transdisciplinar e transcultural. In: MELLO, Maria F. de; BARROS, Vitória Mendonça de; SOMMERMAN, Américo (Orgs.). Educação e Transdisciplinaridade II. São Paulo: TRIOM, 2002. p. 93-122.

GALVANI, Pascal. Un método transdisciplinar para la autoformación. In: ESPINOZA, Ana Cecília Martínez; GALVANI, Pascal (Coords.). Transdisciplinariedad y formación universitária. Puerto Vallarta: CEUArkos, 2014, p. 115-136.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Tradução de Albino Pozzer. Porto Alegre: EDUPUCRS, 2010.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, ANPED, n. 19, p. 20-28, jan-abr, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 28 set. 2022.

MORAES, Maria Cândida. Ecologia dos saberes - Complexidade, Transdisciplinaridade e Educação: novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana: WHN – Willis Harman House, 2008.

MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade e Educação. Rizoma Freiriano, v.6. p. 1-18, 2010. Disponível em: http://www.rizoma-freireano.org/articles-0606/transdisciplinaridade-e-educacao-maria-candida-moraes. Acesso em: 13 set. 2022.

MORAES, Maria Cândida; VALENTE, José Armando. Como pesquisar em Educação a partir da Complexidade e da Transdisciplinaridade?. São Paulo: Paulus, 2008.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2000.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 14 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

MORIN, Edgar; CIURANA, Emilio-Roger; MOTTA, Raul Domingo. Educar na era planetária: o pensamento complexo como método de aprendizagem pelo erro e incerteza humana. Tradução de Sandra Trabucco Valenzuela. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

NICOLESCU, Basarab. O manifesto da Transdisciplinaridade. Tradução de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Editora Triom, 1999.

PAUL, Patrick. Formação do sujeito e Transdisciplinaridade: história de vida profissional e imaginal. Tradução de Marly Segreto. São Paulo: TRIOM, 2009.

PAUL, Patrick. Saúde e Transdisciplinaridade: a importância da subjetividade nos cuidados médicos. Tradução de Marly Segreto. São Paulo: EDUSP, 2013.

PIAGET, Jean. Biologia e conhecimento: ensaio sobre as relações entre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos. Petrópolis: Vozes, 1973.

PINEAU, Gaston. Temporalidades na formação: rumo a novos sincronizadores. Tradução de Lúcia Pereira de Souza. São Paulo: TRIOM, 2003.

PINEAU, Gaston. Las reflexiones sobre las prácticas: el corazón de la vuelta reflexiva. In: ESPINOZA, Ana Cecília Martínez; GALVANI, Pascal (Coords.). Transdisciplinariedad y formación universitaria. Puerto Vallarta: CEUArkos, 2014. p. 91-114.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

TORRE, Saturnino De La; PUJOL, Maria Antonia; MORAES, Maria Cândida (Coords). Documentos para el cambio: hacia una educación transformadora. Barcelona: Editorial Círculo Rojo, 2011.

Published

2022-12-23

How to Cite

SCHERRE, Paula Pereira; MORAES, Maria Cândida. Self-forming narrative. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 198–218, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p198-218. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14283. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.