The pillars of ecosystem thinking and inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p149-167

Keywords:

Inclusion, Ecosystem thinking, inclusive education

Abstract

We are living in a period of social transformation and we are fighting for an education that considers all the nuances of the educational phenomenon inside and outside the school. Considering the current emergencies, it is necessary to reflect on new ways of including and educating, because the current ways are not enough. In this way, this text is about theoretical reflections on inclusion and the pillars of ecosystemic thinking. To this end, in a theoretical-reflexive text, a historical review was carried out about the bases of ecosystemic thinking, inclusion, and society. We intend to contextualize and promote the awakening of consciences about the education of people with disabilities in an emerging educational context and new ways of looking at education and society. Facing such a scenario, we realize that the great responsibility of putting into practice the inclusive principles does not lie exclusively with teachers. Inclusion requires the involvement of the whole team of professionals from the school, from society, and from the State. Also, providing the performance of specialized professionals, participative and propositional management and the involvement of the whole community and, above all, a change of consciousness to understand the human multidimensionality and the need for an ecosystemic and holistic view.

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Author Biographies

Arlete Rodrigues dos Santos Santa Rosa, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Alagoas.MESTRE em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). GRADUADA em Psicologia pela Universidade São Marcos - SP. GRADUADA em Pedagogia (UFAL) e ESPECIALISTA em Educação Inclusiva - (UFAL). GRADUADA em Letras Português/Inglês pela Faculdade de Tecnologia e Ciências (FTC) Salvador/ Bahia. DOCENTE no curso de Letras no Instituto Federal de Educação (IFAL/UAB) e da UFAL no Centro de Educação (CEDU) e PESQUISADORA do GPPAII - Grupo de Pesquisa e Práticas de Aprendizagem Integradoras e Inovadoras com experiência na área de Educação Especial com ênfase nos seguintes temas: Educação Especial/ inclusiva, Atendimento Educacional Especializado (AEE), Psicologia da aprendizagem e do Desenvolvimento; Relações Interpessoais, e Atividade docente. Professora do Ensino Fundamental da rede Estadual de Ensino de Alagoas (SEDUC).Professora do AEE Associação Pestalozzi- Maceió- AL.

Maria Dolores Fortes Alves, Universidade Federal de Alagoas

MARIA DOLORES FORTES ALVES é Professora da Universidade Federal de Alagoas com atuação na graduação e pós-graduação; coordenadora do programa de Pós-Graduação em Educação (stricto sensu) PPGE/CEDU/UFAL; Doutora em Educação: Currículo (PUC-SP, 2013) com sanduich pela Universidade de Barcelona (2012); Mestre em Educação (PUCSP, 2008); Mestre em Psicopedagogia e Pedagoga - UNISA; Especialista em Educação em Valores Humanos-Fundação Petrópolis; Especialista em Distúrbios de Aprendizagem pela Universidade de Buenos Aires- UBA; Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação Pedagógica de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Inclusiva, Psicopedagogia, formação de professores, Tecnologia Assistiva, Inclusão e Ecoformação, novos Paradigmas, Complexidade, Transdisciplinaridade e Pensamento Ecossistêmico; Membro da equipe de formadores da Pró-reitoria de Graduação (PROGRAD) pelo Programa de Formação Continuada de Professores (PROFORD) na área de Educação Inclusiva; Pesquisadora RIES (Rede Internacional Ecologia dos Saberes), RIEC (Rede Internacional de Escolas Criativas (RIEC- Espanha), ECOTRANSD (Ecologia dos Saberes e Transdisciplinaridade - CNPq) e ADESTE (A Adversidade Esconde um Tesouro - Universidade de Barcelona); líder do Grupo de Pesquisadora - GP-PAII (Práticas de Aprendizagem Integradoras e Inovadoras) -UFAL, certificado pelo CNPq (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/8345567266334868); Membro titular da Comissão Permanente de Avaliação (CPA) da Universidade Federal de Alagoas (biênio 2018-2020) ; coordenadora do projeto PIBIC Mapeando e Difundindo Práticas de Aprendizagem Integradora na EaD biênio 2020 ? 2022; coordenadora no projeto Práticas de Aprendizagem Integradora e Inovadoras (2018-2020)-UFAL. Coordenadora da Rede Internacional de Escolas Criativas RIEC-UFAL. Avaliadora de projetos de fomento na Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Alagoas (FAPEAL). Alagoas; Membro da SOCIEDADE INTERNACIONAL DE PSICOPEDAGOGIA-ISP. Autora de mais de 20 artigos e livros.

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Published

2022-12-23

How to Cite

SOUZA, Rosane; RODRIGUES DOS SANTOS SANTA ROSA, Arlete; ALVES, Maria Dolores Fortes. The pillars of ecosystem thinking and inclusion. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 149–167, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p149-167. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14323. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

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