Teaching internship in Postgraduation

reflections about training

Authors

  • Willams dos Santos Rodrigues Lima Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Maria Aparecida Pereira Viana Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-21.e14838

Keywords:

Teaching Internship, Teaching Action, Postgraduate studies

Abstract

The article aims to discuss the Teaching Internship process, as an integral part of the graduate student's training, which allows direct contact with the elements that constitute the teaching action. Does it seek to answer what is the contribution of the teaching internship in teacher education in the context of graduate studies? Based on qualitative research, the study is developed with reflections and experiences that contribute to the process of teacher education. The results indicate that the Teaching Internship has a fundamental and indispensable role in the formation of graduate students, as it allows an approximation with the context of the classroom, contributing to the formation of subjects.

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Author Biographies

Willams dos Santos Rodrigues Lima, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - (PPGE/UFAL/CEDU). Especialista em Docência do Ensino Superior. Graduado em Pedagogia, pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Colaborador no Núcleo de Educação a Distância, do Centro de Educação -CEDU/UFAL. Atualmente é Bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) no mestrado.

Maria Aparecida Pereira Viana, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutora em Educação: Currículo (PUC/SP), com Estágio Científico Avançado de Pós-Doutoramento na Universidade do Minho, Portugal. Mestrado em Educação Brasileira (UFAL), Especialista em Informática Educativa e Metodologia no Ensino Superior e Educação a Distância com ênfase na Docência e na Tutoria em EAD (PUC-RS); Licenciada em Pedagogia Licenciatura Plena (UFAL). Docente do Centro de Educação da UFAL, com atuação na graduação e pós-graduação.

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Published

2023-02-02

How to Cite

LIMA, Willams dos Santos Rodrigues; VIANA, Maria Aparecida Pereira. Teaching internship in Postgraduation: reflections about training. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–21.e14838, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-21.e14838. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14838. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

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