The social representations of physical education in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14840

Keywords:

Social Representation, Teacher Training, Initial Formation

Abstract

The objective was to discuss the social representations of Physical Education in the initial training of teachers and their associations with the biodynamic, sociocultural and pedagogical subareas. The research sought to observe whether the social representations of initially graduates are different from those of graduating students, thus being influenced by the course. To achieve the objective of the research, 220 students from three undergraduate courses in Physical Education in the city of Rio de Janeiro responded to the Test of Free Association of Words. The results show that the social representations on Physical Education are in the Biodynamics subarea for initially graduates and for those graduating, with no difference in the Central Core of social representations in the comparison between groups. The social representations of Physical Education in teacher education are associated with the biodynamic subarea and, instead of promoting epistemological diversity, the course seems to be reinforcing the biodynamic perspective of the area.

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Author Biographies

Felipe da Silva Triani, Programa de Pó-graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - PPGCEE-UERJ

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá e da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutor pelo Programa de Pó-graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - PPGCEE-UERJ.

Renato Cavalcanti Novaes, Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Ciências do Exercício e do Esporte pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Silvio de Cassio Costa Telles, Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - PPGCEE-UERJ. Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho - UGF.

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Published

2023-05-10

How to Cite

TRIANI, Felipe da Silva; CAVALCANTI NOVAES, Renato; DE CASSIO COSTA TELLES, Silvio. The social representations of physical education in teacher training. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14840, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14840. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14840. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

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