Concept of transformative pedagogical practices

perspectives of students and teachers in technical education

Authors

  • Maria Adélia da Costa Centro Federal de Educação Tecnólogica de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-9270-5184
  • Lícia Flávia Santos Guerra Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)
  • Filipa Seabra Universidade Aberta Portugal UAPT

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15023

Keywords:

Transformative pedagogical practice, Critical thinking, Emancipatory education, Professional and technological education

Abstract

This article presents teachers’ and students’ perceptions about the pedagogical practices developed in a technical education program, aiming at finding convergences among these perspectives toward developing a critical, creative, and autonomous subject, which we associate with the concept of transformative pedagogical practices. The study presented is qualitative and descriptive, and its’ results indicate that most teachers feel the need for continuous education to improve their pedagogical practices. On the other hand, students seem to value diversified pedagogical resources more than teaching strategies requiring their autonomy in the face of the learning process. We infer that students prefer traditional classes requiring less cognitive effort.

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Author Biographies

Lícia Flávia Santos Guerra, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)

Lícia Flávia Santos Guerra é mestre em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). Professora no Ensino Básico Técnico e Tecnológico com Dedicação Exclusiva no Instituto Federal de Minas Gerais desde 2015. Ao longo de sua carreira profissional lecionou a disciplina de História. Na área da extensão trabalhou no Projeto Juventude, Gênero e Relações étnico-raciais (2016-2017), Projeto Direito na Escola (2017-2018), Semana da Diversidade (2017-2019), Semana Étnico Racial (2015-2019). Seu interesse de pesquisa consiste em práticas pedagógicas transformadoras e formação de professores.

Filipa Seabra, Universidade Aberta Portugal UAPT

    • Doutorada em Ciências da Educação, na área de conhecimento em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho

 

    • Mestre em Ciências da Educação/Orientação Educativa/ Educação sexual pela Universidade Católica Portuguesa

 

Licenciada em Psicologia pela Universidade do Minho Investigadora da  UID 4372/FCT   Laboratório de Educação a Distância e eLearning (LE@D), Universidade Aberta

 

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1690-9502   Ciência Vitae: 991A-6004-246D   Scopus author profile: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57210809988   Publons profile: https://publons.com/researcher/3771709/filipa-seabra/   Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Filipa-Isabel-Barreto-De-Seabra-Borges



Funções:

    • Coordenadora do Mestrado em Supervisão Pedagógica
Membro efetivo do Conselho Científico
Deputy Director da European Journal of Curriculum Studies
Orientadora de dissertações de mestrado e teses de doutoramento
Docente de cursos de 1.º, 2.º e 3.º ciclos do DEED

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Published

2023-05-10

How to Cite

DA COSTA, Maria Adélia; SANTOS GUERRA, Lícia Flávia; SEABRA, Filipa. Concept of transformative pedagogical practices: perspectives of students and teachers in technical education. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15023, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15023. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15023. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

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