The interrelations between BNCC and CRUA and its implications in the subject of religious education in Acre
the negligence of the human component
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15113Keywords:
National Common Curricular Base-BNCC, Acre-CRUA Unique Reference Curriculum, Discipline of Religious Education-ER, Teaching by skills and abilitiesAbstract
This work is the result of an activity proposal for the discipline Organization of Pedagogical Work at School, of the Graduate Program in Education at the Federal University of Acre (PPGE/UFAC). It aims to reflect on the detachment of the Discipline of Religious Education (RE) from the religiosity and culture inherent to the state of Acre, having as a background the Curriculum de Referência Único do Acre (CRUA) and the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). This is a bibliographical and documental study that reveals explicit similarities and implicit concepts between the BNCC and the CRUA, with regard to the ER. The final considerations point out that the CRUA is very similar to the BNCC, and both laws present difficulties and gaps in meeting regional religious and cultural issues, neglecting human subjectivity.
Downloads
References
BOCK, A.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. Psicologias. Uma introdução ao estudo de Psicologia. São Paulo: Saraiva, 1992. pág. 38-47. Disponível em: https://www.ufrgs.br/psicoeduc/chasqueweb/edu01011/bock-behaviorismo.pdf. Acesso em: 20 de dez. 2022.
BRANCO, E. P.; BRANCO, A. B. G.; IWASSE, L. F. A.; ZANNATA, S. C. BNCC: A QUEM INTERESSA O ENSINO DE COMPETÊNCIAS E HABILIDADES? Debates em Educação. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7505. Acesso em: 09 dez. 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 mai. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 9.475, DE 22 DE JULHO DE 1997. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9475.htm. Acesso em: 10 de dez. de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional-LDB, nº 9.394. Brasília, DF: Senado, 1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2017.Disponível em: http://agbcampinas.com.br/site/http://agbcampinas.com.br/site/wpcontent/uploads/2017/08/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 10 dez. 2022.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 05 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 04 dez. 2022.
CURRÍCULO DE REFERÊNCIA ÚNICA DO ACRE. Governo do Estado do Acre. Secretaria de Estado de Educação, Cultura e Esportes. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/ac_curriculo_acre.pdf. Acesso em: 17 de ago. de 2022.
FONTINELI, M. T.; SANTOS, R. S. A BNCC e suas Implicações no Processo de (Re)Formulação e Implantação da Proposta Curricular de Ciências Naturais do Município De Rio Branco – Acre. Disponível em:
https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2021/TRABALHO_EV150_MD1_SA116_ID2709_29072021173537.pdf. Acesso em 15 dez. de 2022.
GOODSON, I. Tornando-se uma matéria acadêmica: padrões de explicação e evolução. In: Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, 1990.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização.10. ed. São Paulo: Cortez, 2012. 544 p.
LOPES, A. C. Apostando na Produção Contextual do Currículo. In: AGUIAR, M. A.; DOUADO, L. F. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018. p. 23-27. Disponível em: https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf. Acesso em 10 de dez. 2022.
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para a educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03, p. 1530-1555, 2014.
MACHADO, T. M. R. A Revisão Curricular do Curso de Licenciatura em História da Universidade Federal do Acre (1996-2005): relações de poder e resistência. Doutorado em Educação. PUC-SP. 2010.
MARSIGLIA, A. C. G.; PINA, L. D.; MACHADO, V. O.; LIMA, M. A base nacional comum curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 107-121, abr. 2017.
SAVIANI, D. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D. Transformações do capitalismo, do mundo do trabalho e da educação. In: LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luís (Orgs). Capitalismo, trabalho e educação. 3. ed. Campinas: Autores Associados, Histedbr, 2005. p. 13-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).