Indigenous Education

what has been researched?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15850

Keywords:

Indigenous Education, State of knowledge, Doctoral theses

Abstract

Indigenous Education processes have been on the rise since the promulgation of the 1988 Constitution. But, what science has been debating on this issue? The objective of this study was to carry out a bibliographic review about Indigenous Education, discussing the themes within this context. Thus, we started from a state of knowledge, having as locus the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). A data survey of doctoral theses was carried out, with a time frame from 2018 to 2022. It was concluded that most of the research highlighted the guarantee of differentiated educational processes of indigenous communities as being essential for the respect and valorization of their cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arliene Stephanie Menezes Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Doutoranda em Educação-Universidade Estadual do Ceará. Mestra em Educação Física-Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Integrante do Grupo de Pesquisas Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-PEMO/UECE.

Karla Angélica Silva do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará (Uece)

Doutora em Educação Brasileira. Professora dos cursos à distância e presenciais, de modo respectivo, nos níveis de graduação e pós-graduação do Centro Universitário Christus - Unichristus. Professora do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde e Tecnologias Educacionais – MESTed.

 

Maria Aparecida Alves da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Mestra e doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Pedagoga pela Universidade Estadual do Piauí.  Integrante do Grupo de Pesquisas Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-PEMO/UECE.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará (Uece)

Doutora em Educação Brasileira  pela Universidade Federal do Ceará. Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará. Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO/UECE). Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora produtividade CNPq.

References

ANTUNES, Cláudia Pereira. Não indígenas na educação indígena: um olhar para a branquitude na formação de universitários Kaiangang e Guarani na UFRGS. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre-RS, 2022.

ARAÚJO, Alécio Valois Pereira de. Escolarização do povo Karitiana: análise das políticas públicas no campo da educação indígena no estado de Rondônia. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Porto Alegre, BR-RS, 2019.

AVILA, Carla Cristina Oliveira de. Corpografias originárias: processo de imersão poética intercultural. Tese (doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas-SP, 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Brasília, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9.394, 20 de dezembro de 1996.

COELHO, Luciana Lopes. A Educação escolar de indígenas surdos Guarani e Kaiowá: discursos e práticas de inclusão. Tese (Doutorado). Universidade Federal da Grande Dourados, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Dourados-MS, 2019.

CORRÊA, Aurea Lúcia Melo Oliveira. Percursos de resiliência e identidade em histórias, memórias e experiências de alfabetizadores (as) indígenas em Roraima. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Juiz de Fora-MG, 2019.

DURAZZO, Leandro Marques. Cosmopolíticas Tuxá: conhecimentos, ritual e educação a partir da autodemarcação de Dzorobabé. 2019. 383f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

ESTÁCIO, Marcos André Ferreira. Juventudes indígenas em espaços urbanos amazonenses: narrativas Sateré-Mawé. 2019. 277 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

FERRARI, Ana Carolina Machado. A construção de corpos com e sem deficiência nas práticas de circulação de conhecimento Xakriabá. Tese (doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação. Belo Horizonte-MG, 2020.

FERREIRA, Bruno. O papel da escola nas comunidades Kaingang. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre-RS, 2020.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; SANTOS, Francisca Mayane Benvindo; SALES, José Albio Moreira. Pesquisas biográficas na história da educação. 2019. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12743 Acessso em: 23 jul. 2023.

FIALHO, Lia Machado Fiuza et al. Grafismo corporal indígena: tecendo memórias Tucuns. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 17, n. 48, p. 213-237, 2020. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/6301 Acesso em: 23 jul. 2023.

FIORI, Ana Leticia de. Conexões da interculturalidade: cidades, educação, política e festas entre Sateré-Mawé do Baixo Amazonas. 2018. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

LEITE, Angela Maria Araújo. Ninho de saberes: sensibilidades e (in)visibilidades em práticas educacionais indígenas em alagoas. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre-RS, 2021.

LELIS, Creusa Ribeiro da Silva. Katu: “uma escola com a nossa cara” e seus efeitos políticos na (re)organização de uma escola indígena. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa-PB, 2019.

LIBERATO, Rita Simone Barbosa. Comunicação, saberes e sabores: estratégias de sobrevivência e práticas de bem viver na aldeia Cinta Vermelha-Jundiba. Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Sergipe. São Cristovão-SE, 2018.

MEDEIROS, Juliana Schneider. As escolas do serviço de proteção aos índios em postos Indígenas Kaingang: entre os documentos oficiais e as vozes dos Kófa (1940-1967). Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre-RS, 2022.

NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; THERRIEN, J. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, jul.-dez./2004.

OLIVEIRA, Mileide Terres de. Contato de línguas: atitudes linguísticas dos Rikbaktsa. Tese (Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas-SP, 2019.

PAVELIC, Nathalie Le Bouler. Aprender e ensinar com os outros: a educação como meio de abertura e de defesa na Aldeia Tupinambá de Serra do Padeiro (Bahia, Brasil). Tese (Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos; École des Hautes Études en Sciences Sociale, Laboratoire d’Anthropologie des Institutions et des Organisations Sociales, 2019.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes. Práticas corporais indígenas: jogos, brincadeiras e lutas para implementação da Lei 11.645/08 na Educação Física escolar. Fortaleza: Aliás, 2021.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; SOUSA, Ana Carolina Braga de; FERREIRA, Tássia Fernandes. A abordagem mista nas teses do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMG (2017-2019). Revista Cocar, [S. l.], v. 15, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4184. Acesso em: 23 jul. 2023.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; VENÂNCIO, Luciana. African and Indigenous games and activities: a pilot study on their legitimacy and complexity in Brazilian physical education teaching, Sport, education and society, 2021, pp. 718-732. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2021.1902298. Acesso em: 27 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1902298

RABELO FILHO, Manoel Gomes. Pajelança e Kanaimé: discursos e identidades dos índios universitários em Boa Vista–RR. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião. Doutorado em Ciência da Religião. Recife-PE, 2019.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em Educação. Revista Diálogo Educacional, vol. 6, núm. 19, septiembre-diciembre, 2006, pp. 37-50. Pontifícia Universidade Católica do Paraná - Paraná, Brasil.

SERRES, Laura Nelly Mansur. Tekoayvy poty em diálogo com a escola não indígena narrativas seminais em busca de uma América profunda. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre-RS, 2022.

SFAIR, M. do S. S.; BARROS, N. D. dos S. Formação de professores indígenas como políticas públicas: uma análise das produções realizadas 2015 a 2019. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e316405, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.6405. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/6405. Acesso em: 23 jul. 2023.

SOUSA, J. S. de. Reflexividade sobre a cultura indígena na formação docente:um relato de experiência. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 1–11, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7138. Acesso em: 23 jul. 2023.

SOUZA, Raquel Castilho. 1979- A educação escolar indígena intercultural e o ensino das artes: um olhar sobre as práticas da escola Wakõmẽkwa na comunidade Riozinho Kakumhu-povo Xerente-Tocantins. Tese (Doutorado Dinter em Artes). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes e Universidade Federal do Tocantins. São Paulo-SP, 2019.

ZUIN, A. L. A.; BASTOS, E. A justiça social por meio das cotas na Universidade Federal de Rondônia. Educ. Form., [S. l.], v. 4, n. 12, p. 104–123, 2019. DOI: 10.25053/redufor.v4i12.945. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/945. Acesso em: 23 jul. 2023.

Published

2024-01-30

How to Cite

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do; COSTA, Maria Aparecida Alves da; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Indigenous Education: what has been researched?. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15850, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15850. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15850. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.