Teacher narratives on Mathematics evaluation practices in Elementary Education

Authors

  • Francisca Eudeilane da Silva Pereira Secretaria Municipal de Educação de Teresina (SEMEC)
  • Joelson de Sousa Morais Universidade Federal do Maranhão (UFMA) https://orcid.org/0000-0003-1893-1316

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15950

Keywords:

Teaching Narratives, Evaluative Practices, Mathematics Teaching

Abstract

The objective of the research is to analyze what the narratives reveal about what teachers know or think about their assessment practices in mathematics education. The study has a qualitative approach, of the reflexive-interpretative type, woven into (auto)biographical narrative research with 04 teachers who work in the initial years of Elementary School at a public school in Teresina-PI. The results demonstrated that each narrative reveals a way of being, being and doing of teachers in dialogue with their reality and assessment practices in teaching mathematics.

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Author Biographies

Francisca Eudeilane da Silva Pereira, Secretaria Municipal de Educação de Teresina (SEMEC)

Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Especialista em Gestão e Supervisão Pedagógica com Docência no Ensino Superior pela Universidade Vale Acaraú (UVA). Especialista em Ensino da Matemática pelo Instituto Federal do Maranhão (IFMA). Membro da Associação Brasileira de Avaliação Educacional - ABAVE. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação para a Aprendizagem da Universidade Federal da Bahia - UFBA. Pedagoga da Secretaria Municipal de Educação de Teresina (SEMEC)/PI.

Joelson de Sousa Morais, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo, Trabalho Docente e Avaliação. É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP), do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ) e do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CPNQ). É Professor Adjunto I do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) no Centro de Ciências de Codó (CCCO).

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Published

2024-01-22

How to Cite

PEREIRA, Francisca Eudeilane da Silva; MORAIS, Joelson de Sousa. Teacher narratives on Mathematics evaluation practices in Elementary Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e15950, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe15950. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15950. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam Matemática: contextos e práticas

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