Creative thinking from the perspective of Mathematics graduate students

Authors

  • José Elyton Batista dos Santos Universidade Federal de Sergipe - UFS http://orcid.org/0000-0003-1763-8134
  • Mário Jorge Oliveira Silva Secretaria de Estado da Educação de Sergipe
  • Marilene Batista da Cruz Nascimento Universidade Federal de Sergiper

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16010

Keywords:

Creativity, Teaching, Learning, Mathematics

Abstract

The aim of this article is to analyze the conceptions of students from the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) and the Pedagogical Residency Program (PRP) about creativity in mathematical teaching and learning processes. This is a qualitative study aimed at understanding meanings, involving 24 Pibid and PRP scholarship holders from the Mathematics course. The findings indicate the relevance of training actions in and for creativity, revealing skills in the field of technologies, games, convergent thinking, looking differently and the movement of attention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Elyton Batista dos Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (2018). Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL (2014) e licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional UNINTER (2020). Especialista em Metodologia do Ensino da Matemática e Física pelo Centro Universitário Internacional - UNINTER (2015) e especialista em Educação Infantil e Anos Iniciais pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2019). Integrante dos grupos de pesquisa: Núcleo Colaborativo de Práticas e Pesquisas em Educação Matemática (NCPPEM/UFS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores e Tecnologias da Informação e Comunicação (FOPTIC/UFS). Possuo experiência como professor formador de professores para as habilidades da Prova Brasil. Atualmente sou professor efetivo da educação básica da Secretaria Municipal de Educação de Maragogi - AL.

Mário Jorge Oliveira Silva, Secretaria de Estado da Educação de Sergipe

Mestre em Educação

Marilene Batista da Cruz Nascimento, Universidade Federal de Sergiper

Doutora em Educação

References

ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 3, p. 62-74, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200005. Acesso em: 8 abr. 2003.

BEGHETTO Ronald A. Beatiful risk: having the courage to teach and learn creatively. Lanham: Rowman & Littefield, 2019.

BURNETT, Cyndi; FIGLIOTTI, Julia. Weaving Creativity: into every strand of your curriculum. New York: Creativity and Education, 2020. E-book.

CREATIVITYANDEDUCATION. Habilidades de pensamento criativo. Disponível em: https://creativityandeducation.com/elementary-school/infuse-creativity/. Acesso em: 02 ago. 2023

CRESWELL, John Ward. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

FANIZZI, Sueli. Formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática: reflexões e ações. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 29, n. 2, abr./jun., 2022.

GARDNER, Howard. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

MARTÍNEZ, Albertina Mitijáns. Criatividade, personalidade e educação; tradução Mayra Pinto. Campinas, SP; Papirus, 1997.

NUÑES, Isauro Beltrán; SANTOS, Fábio Alexandre Araújo. O professor e a formação docente: a criatividade e as crenças educativas onde estão? HOLOS, Ano 28, Vol 2, 2012.

SILVA, Vladimir Luis da. RESZKA, Maria de Fátima. Pibid e Residência Pedagógica: potencializadores na formação dos licenciados em Pedagogia e os impactos nas escolas. Form@ção de Professores em Revista, Taquara, v. 2, n. 2, p. 113-137, jul./dez. 2021.

TARDIF, Maurice. Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2019.

TORRE, Saturnino de la. Dialogando com a criatividade. São Paulo: Madras, 2005.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2024-01-22

How to Cite

SANTOS, José Elyton Batista dos; SILVA, Mário Jorge Oliveira; NASCIMENTO, Marilene Batista da Cruz. Creative thinking from the perspective of Mathematics graduate students. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16010, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16010. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16010. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de professores que ensinam Matemática: contextos e práticas

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.