Inclusion of students with disabilities in higher Education Institutions

a systemic and complex view

Authors

  • Viviane Spadaro Di Gesú Universidade Cruzeiro do Sul
  • Roberto Gimenez Universidade Cidade de São Paulo
  • Rafael Lima Medeiros Ferreira Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16914

Keywords:

Inclusion, Students with disabilities, Distance education

Abstract

This article is the result of doctoral research on inclusion in distance education. The presence of students with disabilities in the university space calls for studies that consider inclusive discussion from a systemic and complex perspective. This work points to a possible multidimensional inclusive arrangement in university contexts. The results showed that university students with disabilities are more included in higher education institutions when different variables are present in this space and coexist, under arrangements composed, above all, of inclusive teaching practices, absence of instrumental barriers and infrastructure accessible, which are essential to a living universe capable of promoting learning and consequent permanence, training and possible return of this student with disabilities to the higher education institutions.

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Author Biographies

Viviane Spadaro Di Gesú, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestre em Políticas Sociais (UNICSUL); Doutoranda em Educação (UNICID)

Roberto Gimenez, Universidade Cidade de São Paulo

Doutorado (USP). Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Cidade de São Paulo.

Rafael Lima Medeiros Ferreira, Universidade Federal do Amazonas

Bibliotecário-Documentalista (UFAM), Pedagogo (Intervale), Mestre em Políticas Públicas (UMC) e Doutorando em Educação (UNICID).

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Published

2024-03-15

How to Cite

GESÚ, Viviane Spadaro Di; GIMENEZ, Roberto; FERREIRA, Rafael Lima Medeiros. Inclusion of students with disabilities in higher Education Institutions: a systemic and complex view. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16914, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16914. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16914. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Avaliação na e da Educação Superior: tópicos sobre inclusão e acessibilidade

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