Historical-critical pedagogy and its historical, political and philosophical foundations
the urgent need to bend the stand towards the working class
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17548Keywords:
History of education, Historical-critical pedagogy, School and democracyAbstract
The objective of this article is to discuss the meaning of the work School and Democracy, written by Professor Dermeval Saviani, published in 1983. We address the historical, political and philosophical foundations of Historical-Critical Pedagogy and its importance for education and society Brazilian, considering that it is a founding work of this pedagogical theory, which opposes hegemonic pedagogies and is committed to the working class, to social transformation and human emancipation. Its relevance stands out even more in the current context in which we find ourselves, in which the development of capital threatens practically all civilizational and human achievements, which urgently requires changes in both education and society.
Downloads
References
ECO, Humberto. Os imbecis venceram na internet e criaram o Império da Boçalidade. Disponível em https://veja.abril.com.br/coluna/o-leitor/os-imbecis-venceram-na-internet-e-criaram-o-imperio-da-bocalidade/. Com acesso em18.10.23.
DRUMMOND DE ANDRADE, Carlos. POEMA: No Meio do Caminho. Disponível em: https://armazemdetexto.blogspot.com/2017/08/no-meio-do-caminho-carlos-drummond-de.html. Acesso em 18.10.23.
ORSO, Paulino José. A implementação da pedagogia histórico-crítica: formas, exigências e desafios. LOMBARDI, J. C.; COLARES, M. L. I. S.; ORSO, P. J. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e prática pedagógica transformadora. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021.
PERIN, Thiago. O mundo está emburrecendo, dizem cientistas. Disponível em: https://super.abril.com.br/coluna/cienciamaluca/o-mundo-esta-emburrecendo-dizem-cientistas/. Acesso em 18.10.23.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 1ª edição, Campinas, SP: Autores Associados, 1983. Edição comemorativa.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. Edição comemorativa.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 1991.
SAVIANI, Dermeval. A pedagogia histórico-crítica. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 11-36, 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1405. Acesso em: 27 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).