Changes in the legal order of brazilian education as a reflection of the advance of market forces and the extreme right

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17561

Keywords:

Education, historical-dialectical materialism, Historical-Critical Pedagogy

Abstract

This article proposes a summary analysis of the causes and consequences of the crisis in the capital system, using some of the main theorists in the field of historical-dialectical materialism and the analytical elements of Historical-Critical Pedagogy present in the work Escola e Democracia authored by Dermeval Saviani to understand this phenomenon, which has worsened rapidly in recent decades. These theoretical bases provide important support for thinking about a new model of public education, with a perspective of universal, democratic, critical and emancipatory access. We also consider that this theoretical aspect contributes with important elements to reflect on the relationship between the State and the curriculum, associated with the issue of democracy as an essential value in contemporary times. The text also analyzes how structural transformations within the State are reflected in the education system as there is a break with the 1988 constitutional pact and with all the derivative legislation built by society in the following years. It reflects on two relevant initiatives within the country's education systems, the Non-Party School Law and the Secondary Education Reform, aiming to understand the political and ideological foundations that guided its proposition. In the conclusion, by way of synthesis, an assessment of the central points of the text is made with the suggestion of some other variables that could serve as parameters for reflection in the face of the current challenges of Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jailton de Souza Lira, Centro de Educação/Universidade Federal de Alagoas.

Professor Adjunto da Universidade Federal de Alagoas. Graduado em História e Pedagogia, Especialista em Educação em Direitos Humanos, Mestre e Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação. Presidente da Associação dos Docentes da Universidade Federal de Alagoas. Pesquisa as temáticas de História da Educação em Alagoas, Financiamento da Educação, Planos de Cargos e Carreiras Educacionais, Políticas Educacionais, Gestão Democrática da Educação, Direitos Humanos e Movimento Sindical.

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. 3ª edição. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1987.

BOITO JÚNIOR, A Reforma e crise política no Brasil: os conflitos de classe nos governos do PT. São Paulo: Unicamp/Unesp, 2018. BRASIL.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Atualizada e ampliada. São Paulo: Saraiva, 2013.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Câmara dos Deputados, Brasília, 2014.

CASTELLS, M. Ruptura. A crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 2018.

FERREIRA, Eliza Bartolozzi. A contrarreforma do ensino médio no contexto da nova ordem e progresso. Educ. Soc., Campinas, v. 38, no. 139, p.293-308, abr.-jun., 2017.

FRIGOTTO, G. (org.) Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 6. ed. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1988. (Coleção perspectiva do homem, v. 48).

GRAMSCI, A. Maquiavel: notas sobre o Estado e a política. 2. ed. Trad. Carlos Nelson Coutinho et al. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. (Cadernos do Cárcere, v. 3.).

HERMIDA, J. F.; LIRA, J. de S. Estado e neoliberalismo no Brasil (1995-2018). Cadernos de Pesquisa: pensamento educacional, v. 13, n. 35, p. 38-63, set./dez. 2018a.

HERMIDA, J. F.; LIRA, J. de S. O programa escola livre em Alagoas, a crise de acumulação do capital e o fortalecimento da direita política brasileira. Revista Exitus, v. 8, n. 1, p. 141-170, jan/abr. 2018b.

HERMIDA, Jorge Fernando; LIRA, Jailton de Souza. Quando fundamentalismo religioso e mercado se encontram: as bases históricas, econômicas e políticas da escola sem partido. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-32, jan./dez. 2020.

MARX, K. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.

MÉSZÁROS, I. A montanha que devemos conquistar, São Paulo: Boitempo, 2015.

MIGUEL, L. F. Da “doutrinação marxista” à “ideologia de gênero” – Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, 7, set. 2016.

MOTTA, Vânia Cardoso; FRIGOTTO, G. Por que a urgência da reforma do ensino médio? medida provisória no 746/2016 (lei no 13.415/2017). Educ. Soc., Campinas, v. 38, no. 139, p.355-372, abr.-jun., 2017.

NICOLAU, J. Prefácio. In: LEVITSKY, S.; ZIBLATT, D. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

NUNES, Ana Carolina de Oliveira; LIRA, Jailton de Souza. Educação e controle de constitucionalidade: O projeto “escola livre” em Alagoas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 593-834, set./dez. 2019 (715-727). Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 32. ed., Campinas, SP: Autores Associados, 1999.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª. ed. ampliada e revisada. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 2ª. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

PONCE, A. Educação e luta de classes. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2015.

RIKOWSK, Glenn. Privatização em educação e formas de mercadoria. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 393-413, jul./dez. 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/810/pdf

SINGER, A. O lulismo em crise: um quebra-cabeça do período Dilma (2011-2016). São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa. O neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

(Capítulo O grande mercado da educação, p. 143-168). Disponível em:

file:///C:/Users/Home/Desktop/DISCIPLINA%20POEB%202022.2/TEXTOS%20POEB%202023/A%20Escola%20na%CC%83o%20e%CC%81%20uma%20Empresa%20-%20Christian%20Laval.pdf

Published

2024-05-29

How to Cite

LIRA, Jailton de Souza. Changes in the legal order of brazilian education as a reflection of the advance of market forces and the extreme right. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17561, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17561. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17561. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: 40º aniversário do livro Escola e Democracia: contribuição e novos desafios

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.