Investigative contexts and natural elements

lives and experiences in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18266

Keywords:

Experiences and lives, Natural elements, Relationship between children and nature

Abstract

This study investigates experiences that connect epistemological, scientific, and technological relationships to children's culture, the environment, and society. The focus is on children's interactions with natural elements in different contexts, encouraging creativity and imagination. With this, we seek to answer the following research question: What actions and expressions related to children's culture emerge when a child in Early Childhood Education formulates and explores his hypotheses about himself, others, and the world when playing and interacting with the elements of nature in contexts developed for research? To support the research, the theoretical assumptions of Gandhy Piorski and Gaston Bachelard on the relationship between children and nature are considered, as well as those of John Dewey, Walter Benjamin, and Jorge Larrosa on children's experiences. Propositions by Bruno Latour, Lea Tiriba, and Adriana Friedmann are also integrated, and they discuss the triad "I – we – world" and the interaction between human and non-human beings. The methodology adopts a qualitative approach with ethnographic inspiration, involving the researcher and children aged 4 to 5 years and 11 months at a Municipal Early Childhood Education Center in São José dos Pinhais in 2023. The data constitution and analysis procedures follow ethnographic designs, using a documentary process that includes logbooks, photographs, mini-stories, children's productions, and planning. The study focuses on teaching practice, children, and experiences with natural elements, promoting a dialogue with the theoretical assumptions that elucidate the praxis of a sustainable and planetary understanding. The research showed that children's interactions with natural elements stimulate creativity, imagination, and inquiry, connecting them to cultural, social, and scientific environments.

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Author Biographies

Débora Ferreira Martins, Secretaria de Educação – Prefeitura de São José dos Pinhais

Formada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC, 2010), com especialização em Psicopedagogia pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP, 2012) e Mestre em Ensino de Ciências e Matemática na linha de pesquisa em Ensino de Ciências e Relações Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA) pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da UTFPR (2022). Atualmente, é professora na Educação Básica, atuando na Educação Infantil e nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 

Noemi Sutil, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) (2002), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) (2006) e Doutorado em Educação Para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) (2011). Professora Associada da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Atuação na área de Educação, com ênfase em Formação de professores de Ciências/Física e Educação CTSA.

Lilian de Souza Vismara, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Matemática (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar, 2003), Mestra em Engenharia Elétrica (Controle e Automação na Agricultura) pela Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo (EESC-USP, 2006), Doutora em Agronomia (Produção Vegetal/Proteção de Plantas) pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR, PPGAG, 2019), Especialista em Ciência de Dados (UTFPR, 2022) e Técnica em Informática Industrial pela Escola Técnica Federal de São Paulo (ETFSP-Uned Cubatão, 1996). Atualmente é Professora Adjunta da UTFPR no Campus Dois Vizinhos (DV) na cadeira de Probabilidade e Estatística Aplicadas e de disciplinas de Metodologia de Ensino Inovador e Transdisciplinar da UTFPR (MEI-U) e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) na UTFPR, Campus Curitiba, nas áreas de concentração de Ciência, Tecnologia, Sociedade e Meio Ambiente (Ensino de Ciências e Relações CTSA - Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente) e Ensino, Aprendizagem e Mediações (Mediações por Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino de Ciências e Matemática). 

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Published

2024-12-23

How to Cite

MARTINS, Débora Ferreira; SUTIL, Noemi; VISMARA, Lilian de Souza. Investigative contexts and natural elements: lives and experiences in Early Childhood Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18266, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18266. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18266. Acesso em: 24 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Ensino de ciências para crianças

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