Teacher training in the Master's Degree in Education at the Federal University of Tocantins

contributions and potential announced in the researches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18412

Keywords:

Teacher training, Master's Degree in Education, Federal University of Tocantins

Abstract

This paper presents the outlines of a research project linked to the Academic Master's Degree in Education at the Federal University of Tocantins (UFT). In this way, we start from the need to rethink teacher training based on research that contributes to a new epistemological and methodological thinking about teaching. As a question, we chose: what contributions and potential are announced in the research on teacher training developed through the Master's Program in Education at UFT? The aim is to identify the contributions and potential of research into teacher training developed through the UFT Master's Program in Education. With a time frame from 2014 to 2022, 14 (fourteen) dissertations were found that investigated teacher training. The methodological path was built through bibliographical research, of an exploratory nature, based on a qualitative approach. Data was collected by visiting the UFT Institutional Repository and the Program's website. The data was analyzed using reading sheets and tables in Word format. Among the results, we observed that the research presented contributions and potential in revealing the search for changes in teacher training, many based on perspectives that distance themselves from traditional training, as well as, with regard to the locus of investigation, carried out in UFT training courses and in municipal and state schools in the state of Tocantins, boosting the articulation between Higher Education and Basic Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Sena da Cunha Souza, Universidade Federal do Tocantins

Master's degree from the Federal University of Tocantins. She is a member of the International Network Research Group Investigating Creative Schools-RIEC/TO. Pedagogue at the Federal Institute of Bahia, Barreiras Campus.

Maria José de Pinho, Universidade Federal do Tocantins

Post-doctorate and PhD in Education. She is a professor in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Tocantins (UFT) and in the EDUCANORTE/PGEDA Program, Palmas pole (UFT). Coordinator of the International Network of Creative Schools (RIEC/TO).

Kenia Paulino de Queiroz, Universidade Estadual do Tocantins

PhD in Environmental Sciences from the Federal University of Tocantins (UFT). PhD in Education in the Amazon (UFT). Director of the Paraíso Campus of Unitins.

References

ANDRÉ, Marli. Desafios da pós-graduação e da pesquisa sobre formação de professores. Educação & Linguagem, São Bernardo, SP, v. 10, n. 15, p. 43-59, 2007. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistasims/index.php/EL/ article/view/156. Acesso em: 28 out. 2023.

ANDRÉ, Marli. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, MG, v. 1, n. 1, p. 41-56, 2009.

ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos. Educação. Porto Alegre, p. 174-181, 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/ pdf/reveduc/v33n03/ v33n03a02.pdf. Acesso em: 26 out. 2023.

ANDRÉ, Marli; SIMÕES, Regina H. S.; CARVAHO, Janete M.; BRZEZINSKI, Iria. Estado da arte da formação de professores no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 20, p. 301-309, 1999.

ARAÚJO, Deusirene Magalhães de. Contribuições do curso redes de aprendizagem do ProInfo para construção de conceitos e autonomia de professores do Tocantins. 2018. 130f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins. Palmas, TO, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, Porto Alegre, RS, v. 30, n. 3, 2007.

BRITO, Ferreira Jhonathan. Docentes de patologia dos cursos de graduação em Medicina: formação e docência nas universidades federais do norte do Brasil. 2020. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2020.

CARDOSO, Letícia Silva. O desenvolvimento de uma sequência didática para trabalhar o conceito de fração com professores de 4º e 5º anos do ensino fundamental. 2020. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2020.

CARVALHO, Isabella Cristina Aquino. A institucionalização do ProfHistória em Araguaína - UFT (2014-2018). 2019. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2019.

COELHO, Wilma de Nazaré Baía; DA SILVA, Carlos Aldemir Farias. A produção intelectual docente na pós-graduação em Educação no norte do Brasil: avanços e desafios. Educação Unisinos, São Leopoldo, RS, v. 20, n. 3, p. 387-399, 2016.

CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e pesquisa, São Paulo, SP, v. 39, p. 610-625, 2013.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, Campinas - SP, v. 23, p. 136-167, 2002. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/11684/8788. Acesso em: 15 jul. 2023.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2009.

GIL, Antonio Carlos et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2011.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista katálysis. Florianópolis, SC, v. 10, p. 37-45, 2007.

LUPPI, Mônica Aparecida Rodrigues; BEHRENS, Marilda Aparecida; SÁ, Ricardo Antunes de. Introdução a pesquisa sobre formação de professores fundamentada no Pensamento Complexo. Cadernos de Pesquisa, São Luís, MA, v. 28, n. 2, p. 188-215, 2021.

MEDEIROS, Thalita Melo de Souza; SANTOS, Jocyléia Santana dos; PINHO, Maria José de. Memórias de egressos: mestrado em educação/UFT. Revista Exitus, Santarém, PA, v. 8, n. 2, p. 386-409, 2018.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. Campinas, SP: Papirus, 1997.

MORAES, Maria Cândida. A formação do educador a partir da complexidade e da transdisciplinaridade. Diálogos Educ. Curitiba, PR, v.7. n. 22. 2007.

MORAES, Maria Cândida; VALENTE, José Armando. Como pesquisar em educação a partir da complexidade e da transdisciplinaridade? São Paulo, SP: Paulus, 2008.

MORAIS, Maria José da Silva. Criatividade na formação continuada de professores do ensino fundamental: um desafio na contemporaneidade. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2015.

NASCIMENTO, Patrícia Rezende do. Parfor presencial e relações federativas no Tocantins: condições necessárias à permanência de professores-estudantes. 2018. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas. TO, 2018.

NÓVOA, António. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, SP, v. 27, 2022.

PETRAGLIA, Izabel. Edgar Morin: A educação e a complexidade do ser e do saber. 13.ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

PUENTES, Roberto Valdés; AQUINO, Orlando Fernández; QUILLICI NETO, Armindo. Profissionalização dos professores: conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, Curitiba, PR, n. 34, p. 169-184, 2009.

RIBEIRO, Josivânia Sousa Costa. A formação continuada de docentes do Centro Municipal de Educação Infantil Carrossel: na perspectiva da complexidade e da transdisciplinaridade. 2018. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2018.

ROCHA, Sádia Maria Soares Azevedo. História e memória de professoras: formação no Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC, em Palmas/TO. 2016. Dissertação (Mestrado Acadêmico) - Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2016.

SANTOS, Josiane Araújo da Silva. Sujeitos e saberes da formação de professores em Letras-libras na UFT: um estudo de caso à luz da perspectiva complexa. 2022. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2020.

SARMENTO, Odaléia Barbosa de Sousa. Educação Infantil no Jalapão: narrativas de professores do cerrado tocantino. 2019. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2019.

SCREMIN, Greice; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. O paradigma da complexidade: contexto e fundamentos na formação docente. Perspectiva, Florianópolis, SC, v. 39, n. 1, p. 1-17, 2021.

SILVA, Bruno Leite. Trans-formação docente: complexidade e transdisciplinaridade no estágio supervisionado da Licenciatura em Filosofia da Universidade Federal do Tocantins. 2018. Dissertação (Mestrado Acadêmico) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins. Palmas, TO, 2017.

SILVA, Deyze Ilma Oliveira. Formação continuada para docentes dos Anos Iniciais em Colinas do Tocantins: um olhar sobre o Programa Além dos Números. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2015.

SILVA, Vanessa Nunes. O Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB) como política pública de formação de professores da Educação Básica: projetos e proposições na Universidade Estadual do Maranhão e na Universidade Federal do Maranhão. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2014.

SOUSA, Juliane Gomes de. Formação de professores: um olhar inter-transdisciplinar no curso de pedagogia. 2017.Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins, Palmas, TO, 2017.

SOUZA, Luciane Sena da Cunha; SÁ, Franklin Vieira; PINHO, Maria José. Marcos importantes nas políticas de formação de professores: (des) caminhos na Formação inicial. Formação em Movimento, v. 5, n. 11, p. 1-18, 2023.

STEIN, Jaqueline. Mapeamento das pesquisas e dos programas de pós-graduação em Educação no Norte do Brasil: um estudo exploratório. 2022. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Tocantins. Palmas - TO, 2022.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Repositório Institucional da UFT. Disponível em: https://repositorio.uft.edu.br/handle/ 11612/26. Acesso em: 03 jan. 2024.

ZWIEREWICZ, Marlene; SPESSATTO, Marizete Bortolanza; LA TORRE, Saturnino de; PEDROSO, Daniele Saheb; LEHMKHL, Márcia de Souza. Escolas Criativas e Formação Docente Transdisciplinar para uma Ciência com Consciência: Análise de Pesquisas de Mestrado em Educação. Humanidades & Inovação, Palmas, TO, v. 8, n. 43, p. 158-174, 2021.

Published

2024-12-12

How to Cite

SOUZA, Luciane Sena da Cunha; PINHO, Maria José de; QUEIROZ, Kenia Paulino de. Teacher training in the Master’s Degree in Education at the Federal University of Tocantins: contributions and potential announced in the researches. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18412, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18412. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18412. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.