Creative and innovative practices in the new high school and the contributions of postgraduate research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18422

Keywords:

New High School, Creativity, Research, Postgraduate Studies

Abstract

The proposals with which the new Brazilian high school was introduced have highlighted changes in the structure and functioning of educational processes based on the concepts of youth protagonism, the organization of life projects, and career choice, which indicates demands that can be better understood if transformed into objects of research studies in the postgraduate context. The aim was to analyze how the processes related to creativity and innovation are presented in the official documents of the New Secondary School and how they are implemented in everyday school life. A documentary and bibliographic study was carried out using a qualitative approach. With the help of Bardin's (2011) content analysis, three categories were identified: creativity and innovation in the educational context; legal guidelines and mention of creativity; and practices and creative processes in high school. The analysis revealed that the official documents do not give priority to creative proposals. This highlights possibilities that can be valued by postgraduate research, as well as the needs that can be met with its support, and that there is no place in the legislation or in the guiding documents for a practice organized on the basis of creativity and innovation in the New High School.

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Author Biographies

Shirlei de Souza Corrêa, Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP)

Doutora em Educação, área de concentração Currículo, pela Universidade do Vale do Itajaí, SC (2018) e período Sanduíche na Universidade do Minho - Portugal (2017). Mestre em Educação (2013) e licenciada em Pedagogia pela mesma instituição (2001). Tem experiência na docência, com atuação nos cursos de licenciatura e em cursos de Especialização em Educação Inclusiva. Pesquisadora participante do LACONEX@O/UFPB - Laboratório de práticas, estudos e pesquisas em formação de professores, do GCET - Grupo de Pesquisa em Complexidade, Ecoformação e Transdisciplinaridade e do Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina - OEMESC/UDESC e do Grupo de Estudos em Inclusão no Ensino Superior do Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE). Desenvolve pesquisas envolvendo temas como: formação de professores; inclusão, políticas públicas; currículo; práticas pedagógicas; Ensino Médio. Atua como docente nos cursos de Licenciatura da UNIFEBE. Atualmente, é participante do corpo docente responsável pelo projeto de implantação do Curso de Mestrado em Educação em Rede da Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP) e UNIFEBE). Atua como docente no PPGEB da UNIARP, cursos de Mestrado e Doutorado

Cirlei de Souza Moreira Dias, Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP)

Mestranda no PPGEB UNIARP 2024. Especialização em Educação Especial e Graduação em Pedagogia com habilitação em Educação Especial pela Universidade do Contestado (2001). trabalha como professora efetiva no Atendimento Educacional Especializado na Escola de Educação Básica Gonçalves Dias - Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina, professora de LIBRAS, Metodologias da Educação Especial e Atividades Práticas Formativas - Projeto Integrador no curso de Pedagogia na Universidade Alto vale do Rio do Peixe - UNIAP. Experiência na área da Educação, com ênfase no ensino e tradução da LIBRAS e Educação Especial.

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Published

2024-12-12

How to Cite

ZLUHAN, Mara Regina; CORRÊA, Shirlei de Souza; DIAS, Cirlei de Souza Moreira. Creative and innovative practices in the new high school and the contributions of postgraduate research. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18422, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18422. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18422. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

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