Complex thinking in teacher training for basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18427

Keywords:

Complex Thinking, Initial teacher training, Education

Abstract

Initial teacher training in Brazil aims to ensure the quality of Basic Education, where the current challenge is to overcome fragmented pedagogical practices in the teaching degree courses offered by universities. This work aims to present contributions that can improve initial teacher training courses for Basic Education, through integrative proposals aligned with contemporary demands of teaching and learning. The research is of the bibliographic type, with a qualitative approach, using books, articles, electronic journals and guiding documents as sources. The main results point to a possibility of using the epistemological and methodological basis of Complex Thinking to guide the praxis of teaching degree courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 set. 2024.

BEHRENS, Marilda Aparecida; PRIGOL, Edna Liz. Formação docente on-line: mudança paradigmática na docência. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 23, n. 78, p. 996-1013, 2023. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2023000300996&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 set. 2024.

BEHRENS, Marilda Aparecida; PRIGOL, Edna Liz. Os sete saberes de Edgar Morin como fundamentos epistemológicos na formação docente on-line. Revista e-Curriculum, v. 22, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e55451. Acesso em: 25 set. 2024.

CARVALHO, Roberta Cajaseiras de; FÁVERO, Altair Alberto. A Teoria da Complexidade como referencial epistemológico para a pesquisa em política educacional: (re)conhecendo seus princípios e características. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 5, e2015096, p. 1-19, 2020. Disponível em: <https://www.revistas2.uepg.br/index.php/retepe>. Acesso em: 22 set. 2024.

DUTRA, Maria Elena Aquino; SANTANA, Maria Luiza da Silva. Formação inicial de professores de pedagogia na região de fronteira. Perspectiva, Florianópolis, v. 39, n 3 p. 01-22, jul./set. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/70761. Acesso em: 03 nov. 2024.

FERREIRA, Jacques de Lima. Cultura Digital e Formação de Professores: uma análise a partir da perspectiva dos discentes da Licenciatura em Pedagogia. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, e75857, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/vDPPCznRr6dfVsYKqJS979L/. Acesso em: 22 set. 2024.

JARDILINO, José Rubens Lima; SILVA, Ricardo Alisson Carvalho. Marcas de uma “pedagogia decolonial” na formação inicial de professores: estudo de casos. Revista Interritórios, Caruaru, v. 10, n. 19, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/interritorios/article/view/258880. Acesso em: 03 nov. 2024.

JOÃO, Renato Bastos. Corporeidade e epistemologia da complexidade: por uma prática educativa vivencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e193169, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/hFsfBXpLRnbV5j3MDxN5Xzv/. Acesso em: 03 nov. 2024.

MANN, Cléo; COSTA, Mireile Pacheco França; SAHEB, Daniele. Complexidade, transdisciplinaridade e pedagogia: Um panorama das pesquisas brasileiras. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.11, p. 108185-108200, nov. 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/40118. Acesso em: 03 nov. 2024.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 9. ed. São Paulo, Atlas, 2023. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597026580/. Acesso em: 17 mar. 2024.

MARTINAZZO, Celso José. Pedagogia e educação escolar sob o olhar da complexidade: desafios e perspectivas para uma pedagogia complexa. In: SÁ, Ricardo Antunes de; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Teoria da Complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma pedagogia complexa. 1. Ed. Curitiba: Appris, 2019.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP n.1, de 18 de fevereiro de 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=159261-rcp001-02&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 set. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP n.1, de 15 de maio de 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 05 nov. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP n.2, de 1º de julho de 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 set. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP n.2, de 20 de dezembro de 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 set. 2024.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP n.4, de 29 de maio de 2024. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192. Acesso em: 22 set. 2024.

MORIN, Edgar. Introdução ao Pensamento Complexo. Tradução Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2005.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 1. ed. São Paulo: Cortez; Brasília/DF: UNESCO, 2013.

NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. Triom: São Paulo, 1999.

PEDROSO, Daniele Saheb; MANN, Cléo; MACHADO, Michelle Jordão. Complexidade e transdisciplinaridade: uma via para formação inicial em Pedagogia. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. 36, set./dez., 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14231. Acesso em: 03 nov. 2024.

SÁ, Ricardo Antunes de. Contribuições teórico-metodológicas do pensamento complexo para a construção de uma Pedagogia Complexa. In: SÁ, Ricardo Antunes de; BEHRENS, Marilda Aparecida (org.). Teoria da Complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma pedagogia complexa. 1. Ed. Curitiba: Appris, 2019.

SILVA, Vera Lúcia Reis da; SILVA, Jéssica dos Santos da. A formação inicial de professores na voz de concluintes de um curso de pedagogia. Revista Amazônida, Manaus, AM, vol. 8, n 1. p. 01 – 18, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12720. Acesso em: 03 nov. 2024.

RAUPP, Bárbara. Trabalho docente no ensino superior e desafios educacionais no mundo contemporâneo: uma reflexão com base no pensamento complexo. Revista Brasileira de Educação, v. 27, e270043, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/fWbKhJ5hk49q8TmhnPWfMrv/. Acesso em: 03 nov. 2024.

RODRIGUES, Roberta Pereira de Paula; CRUZ, Giseli Barreto da. Extensão universitária e a formação de professores no curso de pedagogia: (dis) posições para além das competências. Formação em Movimento, v.3, i.1, n.5, p.165-186, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/ZTYZT5tSTgFNt4gz8Xdsf8h/. Acesso em: 03 nov. 2024.

WATANABE, Giselle. As contribuições dos aspectos da complexidade para um ensino de física mais crítico. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43 (suppl. 1), 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/nDcLCg3nkDyRKgbDSG5RS9g/abstract/?lang=pt . Acesso em: 22 set. 2024.

VASQUES, Andréia Lopes Pacheco; SARTI, Flavia Medeiros. Entre a forma escolar e a forma universitária na formação docente: o caso do plano nacional de formação dos professores da educação básica. Revista Brasileira de Educação, v. 27, e270082, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/RGTsbvtvn6YssNdgJ4hSpKm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 03 nov. 2024.

VOLTARELLI, Monique Aparecida; LOPES, Eloisa Assunção de Melo. Infância e Educação Científica: perspectivas para aprendizagem docente. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e75394, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/z98vDxtMLmjb3qzmjJfT9rn/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 03 nov. 2024.

Published

2024-12-12

How to Cite

MAZZURANA, Elis Regina; PRIGOL, Edna Liz; ADACHESKI, Adriana Aparecida Dihl. Complex thinking in teacher training for basic education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18427, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18427. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18427. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.