The Pedagogical Residency Program at the Federal University of Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18570

Keywords:

Bachelor's degree, Teacher training, Pedagogical Residency Program, UFG

Abstract

The objective of this article is to share the results of the research linked to the project “Teacher Training and Emerging Didactics” and, thus, present the data from the Pedagogical Residency Program (PRP) within the scope of the Federal University of Goiás (UFG) related to Capes Notice No. 6/2018, pointing out the procedures for institutional adhesion to the Program, the number of scholarships offered, as well as the courses and participating municipalities. Seventeen internal notices launched by the institution throughout 2018 were analyzed, which sought to fill the vacancies for Resident and Preceptor Professor. The research made it possible to identify that, initially, the PRP notices at UFG had a high rate of filling of vacancies for scholarship holders, decreasing considerably in subsequent notices. Consequently, the results obtained indicated that the Pedagogical Residency at UFG is a program in the process of structuring and, even though the institution has adhered to the project, this decision is permeated by criticism and resistance. Furthermore, the relevance of internal disputes (UFG) and external confrontations at a national level was highlighted for the reconfiguration of the Pedagogical Residency Program with each new Capes call for proposals, aiming at greater consonance with the perspectives and contexts of higher education institutions throughout Brazil. Likewise, the current Capes proposal for 2024 was highlighted, raising questions regarding the intentions and motivations underlying the movements of national policies for teacher training.

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Author Biographies

Leticia Leão de Carvalho Pimenta, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Bolsista Edital PRPI Nº 01/2022 - Programa De Iniciação À Pesquisa Científica, Tecnológica E Em Inovação (PI02868-2018/11), vinculada ao Projeto de Pesquisa Didática e Formação de Professores. Pedagogia da Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Goiás.
Membro do DIDAKTIKÉ - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7805627761585698.
Lattes: https://lattes.cnpq.br/3480856553005398. Orcid: 0000-0003-2396-8316. Email: leticialeao@discente.ufg.br.

Marilza Vanessa Rosa Suanno, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Educação pela Universidade Católica de Brasília UCB (2015). Doutorado sanduíche realizado na Universidad de Barcelona UB (2011/2012). Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás PUC Goiás (2006), revalidação do Mestrado em Ciências da Educação Superior pela Universidad de La Habana UH (2003). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás FE/UFG (1994). Professora efetiva da Faculdade de Educação/UFG. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/FE/UFG. Líder do DIDAKTIKÉ - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Questões Contemporâneas FE/UFG http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7805627761585698. Membro dos Grupos de Pesquisa: a) Ecologia dos Saberes e Transdisciplinaridade - Ecotransd/UCB; b) Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras UFT; c) Rede Internacional de Escolas Criativas: construindo a escola do século XXI RIEC (UB/Espanha) e d) Pesquisas e Práticas de Aprendizagem Integradora e Inovadora PAII/UFAL. Membro do Núcleo de Formação de Professores FE/UFG. Membro da Asociación de Escuelas Creativas ADEC (Madrid/ES). E-mail: marilzasuanno@uol.com.br

Patrícia Roberta de Almeida Castro Machado, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutorado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2011). Mestrado em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2006). Graduação em Letras com habilitação em português e espanhol pela Universidade Federal de Goiás (2001). Atualmente é professora efetiva e coordenadora institucional do Programa Residência Pedagógica da Universidade Federal de Goiás. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Ensino e Aprendizagem de Língua Espanhola, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino e aprendizagem de língua espanhola, canções, intercultura e cultura, ensino e aprendizagem de línguas mediado pelas tecnologias digitais, processos de EaD.
Lattes: http://lattes.cnpq.br/6894700142569900. Email: patriciaracm@ufg.br

References

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UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Analisa UFG. Goiânia. Disponível em: https://analisa.ufg.br/. Acesso em: 15 ago. 2023.

Published

2024-12-12

How to Cite

PIMENTA, Leticia Leão de Carvalho; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; MACHADO, Patrícia Roberta de Almeida Castro. The Pedagogical Residency Program at the Federal University of Goiás. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18570, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18570. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18570. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: A pesquisa na pós-graduação e suas interfaces com a educação básica

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