Critical and creative thinking in science education from the earliest years
Challenges and potentialities
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18848Keywords:
Science education in the early years, Critical and creative thinkingAbstract
At the current moment, especially in democratic societies deeply marked by science and technology, scientific literacy and critical and creative thinking appear to be crucial components in the formation of children and young people, as citizens capable of thinking and acting enlightened and rationally in different situations. life contexts, to enable the construction of more productive, equitable and fairer ways of life. The relevance of science education is advocated, from an early age, for all children, from a scientific literacy perspective. This implies an emphasis on developing critical and creative thinking. Promoting these types of thinking among children and young people requires and imposes, from the outset, a comprehensive vision, clear in relation to what is meant by PCC and, coherently, with ways of promoting it, anchored and based on scientific evidence, based on research. In this article, a framework for critical and creative thinking is explained, supporting the development, explicit, intentional and well-founded, of actions encouraging the development of these ways of thinking in children. In this framework, strategies and their respective operationalization are described, to ensure guidance for critical and creative thinking.
Downloads
References
CARVALHO, M. O que significa ser eticamente crítico? Algumas reflexões sobre a filosofia para crianças. In: VIEIRA, R. M.; TENREIRO-VIEIRA, C.; SÁ-CHAVES, I.; MACHADO, C. (Orgs.). Pensamento Crítico na Educação: Perspetivas atuais no panorama internacional. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2014. p. 71-81.
LIPMAN, M. Philosophy for children. Thinking, v. 3, p. 35-44, 1982.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL. A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. Committee on a Conceptual Framework for New K-12 Science Education Standards. Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press, 2011.
DEPARTMENT FOR EDUCATION. Review of the National Curriculum in England. What can we learn from English, mathematics and science curricula of high-performing jurisdictions? 2011.
MARTINS, I. et al. Despertar para a Ciência – Actividades dos 3 aos 6. Lisboa: Ministério da Educação, Direcção Geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular, 2009. 108 p.
TENREIRO-VIEIRA, C. O Ensino das Ciências no Ensino Básico: Perspectiva Histórica e tendências actuais. Psicologia, Educação e Cultura, v. 6, n. 1, p. 185-201, 2002.
TENREIRO VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M. A formação inicial de professores e a didáctica das ciências como contexto de utilização do questionamento orientado para a promoção de capacidades de pensamento crítico. Revista Portuguesa de Educação, v. 16, n. 1, p. 231-252, 2003.
TENREIRO-VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M. Construindo práticas didático-pedagógicas promotoras da literacia científica e do pensamento crítico. Madrid: Organização dos Estados Ibero-Americanos, 2014. 72 p. ISBN 978-84-7666-204-5.
TENREIRO-VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M. Promover o Pensamento Crítico e Criativo no Ensino das Ciências: Propostas didáticas e seus contributos em alunos Portugueses. Revista Investigações em Ensino de Ciências, v. 26, n. 1, p. 70-84, 2021.
TENREIRO-VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M. Pensamento Crítico e Criativo para uma Educação Ciência-Tecnologia-Sociedade. Revista Ibero-Americana de Ciência, Tecnologia e Sociedade, v. 17, n. 51, p. 145-159, 2022. ISSN 1668-0030.
VIEIRA, R. M.; TENREIRO-VIEIRA, C. Estratégias de ensino/aprendizagem: O questionamento promotor do pensamento crítico. Lisboa: Editorial do Instituto Piaget, 2005. 148 p.
VIEIRA, R. M.; TENREIRO-VIEIRA, C. Investigação sobre pensamento crítico na formação de professores e no desenvolvimento de propostas didáctica. In: PAIXÃO, F.; JORGE, F. R. (Coords.). Educação e Formação: Ciência, Cultura e Cidadania – Atas do XIII Encontro Nacional de Educação em Ciências. Castelo Branco: Escola Superior de Educação, 2009. p. 1408-1416. CD-ROM. ISBN 987-989-95831-2-2.
VIEIRA, R. M. Didática das Ciências para o Ensino Básico. Faro: Sílabas e Desafios, 2018.
VIEIRA, R. M.; TENREIRO-VIEIRA, C. Pensamento crítico e criativo na educação em ciências: percursos de investigação e proposta de referencial. In: KIOURANIS, N.; VIEIRA, R. M.; VIEIRA, C.; CALIXTO, V. (Orgs.). Pensamento crítico na Educação em Ciências: Percursos, propostas de países ibero-americanos. São Paulo, Brasil: Editora Livraria da Física, 2021. p. 17-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).